Dit blogbericht gaat over het muzische schoolklimaat van mijn stageschool.
Dit is Sint-Jan Berchmans te Rupelmonde. Ik voel me goed bij de muzische visie van deze school.
Ik ben hierover in gesprek gegaan met de directie, leerkrachten. Ook heb ik enkele zaken geobserveerd (lesjes, werkjes in het schoolgebouw, ...) en heb natuurlijk ook zelf enkele lesjes gegeven en deelgenomen aan het schoolfeest. Over dit laatste puntje leest u meer bij 'Groei'.
Wanneer je door de school wandelt zie je hier en daar enkele werkjes van leerlingen. Dit zijn er echter niet erg veel en ze veranderen ook weinig. Er zijn er veel bij die gewoon het hele jaar blijven hangen. Ook aan de buitenkant van de school kan je aan de klasramen maar af en toe nieuwe dingen zien hangen. Verder worden de werkjes kort opgesteld in de klas zelf of gewoon meegegeven naar huis. Op het einde ga ik hierop in bij mijn actiepunten, het 'muzische zien' zou nog wat mogen groeien op de school.
De school vindt het heel belangrijk dat dit vak als belangrijk wordt gezien en niet als gewoon iets tekenen of als een vak dat kan opzij geschoven worden voor een ander vak.
Dat is eigenlijk ook de visie van de school: MUZO is niet enkel knutselen maar een vak waar beschouwen belangrijk is, het laat kinderen dieper kijken naar en nadenken over dingen. Kinderen kunnen hier hun talenten inzetten, dit zeker voor kinderen die misschien minder sterk zijn in de eerder theoretische vakken. Ook vinden zij het belangrijk dat alles uit het kind komt en op die manier elk kind een ander resultaat heeft maar wel met dezelfde rode draad.
Verder was er sinds dit jaar ook een nieuw systeem voor de lessen MUZO. Elke leerkracht krijgt een bundel met steeds dezelfde fiches. Deze moeten ze elke keer invullen. Hierin komt dus eigenlijk het stappenplan van hun les. Ze bouwen hierin hun activiteiten op. Ze gaan de doelen formuleren van het 'beschouwen' en het 'creëren' die zij gaan bereiken bij deze les. Van hieruit gaan ze ook het onderwerp kiezen. Daarna gaan ze verder met het kiezen van de bouwste(e)n(en). Deze zijn opgesteld uit de boeken van 'Zeppelin'. Deze stap vinden ze belangrijk omdat ze zo echt doelgericht werken en niet 'zo maar van alles' doen. Er wordt een focus gelegd. Er wordt ook woordenschat aan de activiteit gekoppeld.In de bundel zitten woordenlijsten. Deze woorden gaan zowel over de inhoud als over de beleving. Dit om te vermijden dat steeds: leuk, niet leuk, ... worden gebruikt maar dat de kinderen een rijkere woordenschat leren kennen om te evalueren.
Er wordt ook een muzisch rapport geschreven voor elke leerling. Daarin wordt ook op gelijst welke doelen er al eens gerealiseerd zijn. Zo hebben de leerkrachten een overzicht. Per rapport periode moet er 1 muzisch rapport gemaakt worden. Dit wordt eigenlijk vooral door de leerlingen zelf ingevuld. Zij duiden zelf aan of zij van zichzelf vinden dat zij de opgestelde doelen bereikt hebben of welke niet. Ook is er ruimte voor een woordje van de leerkracht. Dit dan vooral over het proces en niet enkel over het product.
De leerkrachten kunnen steeds materiaal bekijken of gebruiken van de site Muzomundo. Dit is eigenlijk een digitaal handboek.
Elke week is er een verplichte muzonamiddag. Dit wordt gedaan per graad en de leerkrachten werken met een doorschuifsysteem. Ze kiezen elk een deeldomein waarin ze een activiteit gaan voorzien. De ene week geven ze dit aan hun eigen klas, de volgende week aan de volgende klas, .... . Dit heeft volgens hen verschillende voordelen. Zo moeten ze maar 1 keer om de 3 à 4 weken een nieuwe les maken. Ook de talenten van de leerkrachten worden hier aangesproken, de ene leerkracht doet al liever beeld dan een andere. Op deze manier kan er ook geen les MUZO wegvallen of worden gewisseld met een langere les rekenen, taal, ... . Het moet echt doorgaan. Als laatste komen ook de verschillende domeinen meer aan bod doordat elke klas een ander domein doet. Er kan niet enkel beeld of enkel muziek gedaan worden bijvoorbeeld. Tijdens mijn stage in het zesde leerjaar heb ik hier ook aan meegedaan. Bij mij konden ze verschillende activiteiten doen rond media en muzisch taalgebruik, bijvoorbeeld een elfje maken, foto's maken met gezichtsbedrog, een gedicht verwerken zoals 'Boem paukeslag', ... . Hiervoor had ik mij gebaseerd op de activiteit die we in de lagere school in Dworp deden, starten vanuit een spelbord. In het ander zesde werkten ze rond drama en in het vijfde leerjaar werkten ze rond muziek. Ik gaf deze les eerst aan 6B, de week daarna aan 6A en de week daarna gaf mijn mentor de les aan het vijfde leerjaar. Hierover meer in 'Groei'.
Er komt ook elke maandag een externe juf. Zij geeft beeld, dit met een beurtrol. Elke keer in een ander leerjaar. Zij is ook een illustrator van verschillende kinderboeken. Op deze manier willen ze tijdens de rest van aparte Muzolesjes de lessen 'beeld' beperken. Zo wordt het ook voorkomen dat de leerkrachten steeds voor 'beeld' kiezen.
Op de speelplaats kunnen de kinderen gebruik maken van een speelkoffer. Zolang ze deze achteraf terug goed opruimen mogen zij zich hier mee uitleven. Dit kan alleen, per twee of in groep. Ook wordt er regelmatig muziek afgespeeld op de speelplaats waarop de kinderen zich kunnen uitleven.
De school heeft al meegedaan aan enkele projecten: music for life, lama project, Golem voor de onderwijsraad van Kruibeke, ... . Zij staan dus zeker open om mee te doen met muzische projecten van buitenaf.
De school staat ook open voor de sportopvang, kapoeweira, chiro, voetbal, academisch, externen ( bv.: haar en snaar), ... .
Tijdens de dagelijkse bezigheden worden ook de muzische domeinen ingezet, bijvoorbeeld rustgevende muziek die op staat tijdens het leegmaken van de boekentassen en het inschrijven van de agenda, zowel in het eerste, vierde en vijfde leerjaar deden ze dit.Dit was steeds instrumentale muziek en rustgevende muziek. De muziek stond al op toen de kinderen binnenkwamen. Ze komen dan rustig binnen. Wanneer de muziek stopt weten ze dat ze klaar moeten zitten en stil zijn. In het tweede leerkracht heeft juf verschillende liedjes die ze gebruikt tijdens de lessen. Zo heeft ze een liedje om de rekenles te starten. Ze zingen ook elke ochtend een liedje om elkaar te begroeten en de dag te starten. Wanneer ze rond een bepaald thema werken bij W.E.R.O. dan leert de juf hen daar een liedje over aan en zingen ze dit aan het begin van de les en soms tussendoor. Ook bij het aanleren van nieuwe letters, cijfers, ... . Deze juf maakt dus duidelijk veel gebruik van muziek tijdens de lessen. De kinderen zingen steeds enthousiast mee en het zorgt toch weer voor een korte ontspanning tussendoor. Ook werd er tijdens bijvoorbeeld hoekenwerk muziek of een instrument gebruikt om door te schuiven of de klas stil te krijgen. In het eerste leerjaar zijn bewegingstussendoortjes zeer belangrijk, dit werd meermaals per dag gedaan. Zo dansten de kinderen bijvoorbeeld kort op 'Dans met tante Rita'. Voor het begin van een schrijfles werden de vingers opgewarmd met korte vingerdansjes. Bewegingen zijn ook een manier om structuur te voorzien. Zo gebruiken ze doorheen de hele school een vaste volgorde van bewegingen (klap-klap-hand in de lucht) om de kinderen te laten zwijgen en naar voor kijken. Bij het eerste leerjaar kunnen bewegingen met de mond, armen, handen, ... steun bieden bij het leren lezen en uitspreken van letters, het oplossen van rekenoefeningen, ... . In de verschillende klassen worden de verjaardagskalenders op verscheidene creatieve manieren in elkaar gestoken. In het zesde leerjaar hebben zij papieren ballonnen versierd, hun foto erop gekleefd en hun verjaardag erop geschreven. Zo hebben zij een hele muur aan de trap volgehangen met deze ballonnen. In het tweede leerjaar is er dan weer een hele verjaardagsslinger gemaakt en in het vierde leerjaar wordt er een leuke foto die versierd is de hele dag aan de buitenkant van de klasdeur gehangen. In het eerste leerjaar krijgt de jarige een kroon en mantel en mag dit kind zich de hele dag inleven in een verjaardagsprins of prinses. Maar ook bij speciale gelegenheden wordt hier aan gedacht. Dan heb ik het over Moederdag, Vaderdag, grootouderfeest, ... hier worden bijvoorbeeld liedjes in elkaar gestoken voor de ouders, mooie geschenkjes in elkaar gestoken, ... . Zo maakten de kinderen uit het vierde leerjaar een boeketje bloemen, de kinderen uit het zesde maakten met magneet tape een tekstje voor hun mama en versierde deze ook mooi, de kinderen uit het derde maakten een kookbundel met alle lievelingsrecepten van alle ouders uit de klas, ... . Ook zijn er twee leerkrachten die elke dinsdag tijdens de middag koor geven. Elke leerling mag zich hierbij aansluiten. Zo leren ze verschillende liedjes aan en af en toe mogen de leerlingen zelf kiezen welke liedjes ze die dag zingen. Ze worden begeleid door juf Joke op de piano.
Als laatste kan ik nog zeggen dat de school ook talentendagen organiseert. Dit elke maand. De kinderen mogen dan zelf kiezen naar welk talenteneiland ze gaan. Er is beeldeiland, muziekeiland,fijneiland, taaleiland, ... . Op deze manier worden ook de talenten van de kinderen aangesproken en kunnen ze die eens extra in de verf zetten. Ook hier werkte ik een dag aan mee. Ik begeleidde taaleiland. Bij mij stonden er in de klas verschillende soorten taalspelletjes. Bij fijneiland konden de kinderen juweeltjes maken met kraaltjes,bij beeldeiland maakten de kinderen portretten, ... .
Ook het schoolfeest was in teken van de verschillende eilanden waar je kon werken aan je talenten. 'SJB GOT TALENT'. Ik stond bij beeldeiland. Hier konden de kinderen met porseleinstiften kleine tegeltjes versieren. Dit zal nog tot één geheel gemaakt worden en ergens in de school worden aangebracht. Bij fijneiland konden ze weer juweeltjes maken, bij muziekeiland kon je zingen aan een karaokemachine, bij beweegeiland kon je dansen. Hier was er een Wii aangesloten aan een smartbord. Zo waren er nog enkele eilanden zoals bijvoorbeeld denkeiland en durfeiland. Voor dit laatste eiland hadden de kinderen van het derde leerjaar verschillende records bedacht en tijdens het schoolfeest kon je deze records proberen verbreken, bijvoorbeeld om ter verst gooien, om ter langst adem inhouden, ... . verder was er ook een vrij podium waar de kinderen hun talenten konden laten zien; dansen, zingen, turnen, beatboxen, ... .
Verder is er ook nog carnaval. Dit vieren ze toch wel uitgebreid. Alle leerkrachten en leerlingen zijn helemaal verkleed. De kinderen konden kiezen uit verschillende thema's; sport, sprookjes, studio 100, dieren, ... . Zo vormden we een hele stoet. Samen met een muziekwagen en de echte prins carnaval, prinses carnaval, ... trokken we al dansend, springend, huppelend... door de straten van Rupelmonde. Dit al genietend van de aandacht van al de ouders en grootouders die met pretoogjes stonden te kijken.
Ik denk wel dat je kan zeggen dat mijn stageschool een positief muzisch schoolklimaat heeft. Zeker in het muzisch zijn, het muzisch zien mag misschien nog groeien.
Tot slot heb ik nog enkele actiepunten voor de school:
- Een evaluatiekoffer aanmaken. Evalueren was toch iets dat ik miste tijdens de lesjes die ik zag. Zo een koffer was ook niet aanwezig. Nochtans is evalueren ook een belangrijk onderdeel van een muzische activiteit en het nog zo leuk als dit op een muzische manier kan.
- Werken met een jaarthema. Dit kan een leuke,creatieve rode draad zijn om rond te werken, op verschillende gebieden, doorheen het jaar.
- Eventueel meer werkjes tentoonstellen. Ik vond dat de werkjes die de leerlingen maakten te snel gewoon naar huis werden meegegeven in plaats van ze tentoon te stellen in het schoolgebouw. Dit zou veel meer mogen.Ook hoeft het hier niet bij te blijven. Zo toonden wij vroeger af en toe wat we geleerd hadden, in bijvoorbeeld een les muziek, voor aan de andere kinderen van de school. Eventueel kunnen ze ook een tentoonstelling maken in de klas en andere klassen, juffen, ... uitnodigen om te komen kijken.
Hier zie je enkele foto's van werkjes van leerlingen in de gangen, van het moederdagcadeau en van de tegeltjes die ze versierden op het schoolfeest:
Moederdagcadeau 4e leerjaar:
Creatieve verwerking verjaardagen door het zesde leerjaar in de gang:
Tegeltjes schoolfeest:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten