woensdag 6 januari 2016

Evaluatiekoffer

Hieronder heb ik mijn verschillende evaluatie technieken beschreven en er een foto van bijgeplaatst. Het materiaal is klaar om te gebruiken en geplastificeerd voor de duurzaamheid.

1. Kleurwaaier
Keuze: Wij hebben deze techniek zelf gebruikt tijdens een les muziek. Ik vond dit een zeer leuke en creatieve manier om je emoties te koppelen aan een kleur. Het laat je nadenken over de eigenschappen van een bepaalde kleur en koppelt deze aan je emoties.
Doel: Reflecteren over een les.
Doelgroep: Eerste tot en met derde graad.
Materiaal: Bundel van verschillende kleuren.
Techniek: De kinderen zitten in een cirkel. De waaier wordt doorgegeven. Elk kind kiest een kleur waarvan ze vinden dat het passend is bij hun gevoel over deze les. Bijvoorbeeld: op hun gemak: blauw, gefrustreerd: rood, bang: grijs, ... . Ze vertellen welke kleur en waarom ze dit gekozen hebben. 
Bron: Inspiratie uit sessie muziek uit het tweede jaar van de opleiding.




2. Duim uitdelen aan een ander
Keuze: Ik denk dat dit een makkelijke manier is om te tonen dat je een ander zijn/haar werk apprecieert. Dit leek me gepast voor de eerste en tweede graad. Ik heb deze techniek gebruikt in het eerste leerjaar na het maken van een tekening rond verkeer. De kinderen liepen rond, bekeken elkaar werkjes en legden een duimpje bij de kindjes waarvan ze vonden dat het een duim verdiende. Achteraf wordt eens gekeken naar wie één of meerdere duimpjes heeft gekregen en waarom.
Doel:Elkaars werk beoordelen, beoordelen van het product.
Doelgroep: Eerste graad, tweede graad.
Materiaal:Geplastificeerde duimen.
Techniek:Elk kind krijgt een duim en legt dit bij het werkje dat zij het mooiste, leukste, grappigste, ... vinden. Eventueel kan dit achteraf overlopen worden en wordt er ook verwoord waarom ze die bepaalde werkjes gekozen hebben.
Bron: Dit was mijn eigen idee maar ik denk wel dat dit een veel voorkomende techniek is dit ook op internet en andere blogs te vinden is.



3. Schilderijen passend bij de les
Keuze: Ik kwam op dit idee door de kleurenwaaiers. Net zoals kinderen hun emoties en gedachten kunnen linken aan gewoon kleuren kunnen ze dit ook met schilderijen. Als je naar verschillende schilderijen kijkt kunnen ook zij je een verschillend gevoel geven. Ik heb deze vooral gekozen om eventueel te gebruiken in stage zesde leerjaar.
Doel: Evalueren van een les.
Doelgroep: Tweede en derde graad.
Materiaal: Afbeeldingen van verschillende schilderijen.
Techniek: De schilderijen worden in het midden van de cirkel gelegd. Ieder om de beurt mogen de kinderen een schilderij kiezen en dit linken met hun gevoelens bij deze les. Zij verwoorden deze link.  
Bron: Dit was mijn eigen idee.





4. Evalueren met muziekinstrumenten

Keuze: Muziekinstrumenten geven verschillende geluiden weer. Deze geluiden kunnen je een bepaald gevoel bezorgen: triest, vrolijk, ... . Je kan ze dus ook gebruiken om je gedachten en gevoelens te uitten.
Doel: Evalueren van een les.
Doelgroep: Tweede tot en met derde graad.
Materiaal: Xylofoon, triangel, trom, blokfluit, regenbuis,...
Techniek: De kinderen denken na over wat ze van de les vonden en hoe ze zich erbij voelden. Ze proberen de verschillende instrumenten eens uit. Daarna mag elke leerling ieder om de beurt een instrument kiezen waarvan zij vinden dat het geluid past bij wat ze vonden van de les en wat ze voelden.Bijvoorbeeld: vrolijk: xylofoon, verlegen: regenbuis, ... .
Bron: Inspiratie uit vakantie werk bij dementerenden. Ook zij gebruiken muziekinstrumenten om hun gevoelens te uiten. Dit leek me zeker ook geschikt voor kinderen.



5. Bewegingen die passen bij emotie

Keuze: Ik wou ook het deeldomein beweging integreren in mijn evaluatie.
Doel: Reflecteren op  zichzelf na een les muzo.
Doelgroep:Tweede - derde graad.
Materiaal: Enkel het kind zelf.
Techniek:De kinderen denken na over hoe zij zich voelde tijdens de les en over hun eigen prestaties. Daarna gaan zij denken over hoe zij dit aan de hand van hun lichaam, bewegingen zouden kunnen uitbeelden. Bijvoorbeeld: bang, onzeker => maken zich klein, tevreden, voelen zich goed => maken zich groot. (Zie foto's)
Bron: Blog Axana De Wit, Pinterest





6.Dobbelsteen met evaluatie vragen.
Keuze:Dit leek me een leuke manier om te evalueren. Deze techniek is gebaseerd op het thema 'spelen'
Doel: Evalueren over de les: het verloop, de verschillende creaties van zichzelf als ook van medeleerlingen. 
Doelgroep: Eerste - derde graad.
Materiaal: Dobbelsteen met vragen.
Techniek: De kinderen mogen ieder om de beurt dobbelen met de dobbelsteen. Bij elk getal hoort een vraag. Ze lezen de vraag en geven er een antwoord op. Ze mogen deze vraag ook doorgeven aan enkele medeleerlingen die hier ook een antwoord op formuleren.

Vragen:
Wat vond je het leukste?
- Wat vond je niet leuk?
- Wat zou je nog eens willen doen?
- Wat zou je anders of niet doen?
- Hoe voelde jij je tijdens deze les?
- Wat vind je van je resultaat?

Bron: Pinterest


7. Beklimmen van de MUZO-berg

Keuze: Ik wou een visueel overzicht verkrijgen van de groei van de kinderen.
Doel: Evalueren eigen proces en product
Doelgroep: Eerste en tweede graad.
Materiaal: Afbeelding berg, magneten.
Techniek: Op het bord komt een afbeelding van een berg. De kinderen denken na over hoe zij gegroeid zijn tijdens deze les en hoe ze gepresteerd hebben. Ze plaatsen ieder om de beurt hun magneetje op de berg. Dit op de plaats waar zij van zichzelf vinden dat ze staan. Dit kan kort verwoord worden. 
Bron: Eigen idee.



8. Gezichtsuitdrukkingen

Keuze: Ik wou een gemakkelijk overzicht van emoties voor de eerste graad. Zij kunnen deze bekijken en zoeken waarin ze zichzelf herkennen. Op deze manier gaan ze nadenken over hoe zij zich voelden bij deze les. 
Doel: Reflecteren na les.
Doelgroep:Eerste graad. (In de hogere graden kan dit met woorden gedaan worden in plaats van met prenten).
Materiaal:Overzicht gezichtsuitdrukkingen, wasknijper.
Techniek: De leerlingen zetten ieder om de beurt een wasknijper bij het passende prentje (boos, bang, verdrietig, 

Bron: Pinterest




9.Sterrenhemel 

Keuze: Ik had op google gezien dat daar stippen op een lievenheersbeestje werden gekleefd. Ik dacht aan iets gelijkaardig en kwam op een lege sterrenhemel waar de leerlingen sterren kunnen kleven om hun eigen proces en product te evalueren. Ze kunnen er maximum 10 op leggen.
Doel: Evalueren van /reflecteren op eigen proces en product.
Doelgroep:Eerste - tweede graad.
Materiaal:Afbeelding lege sterrenhemel, sterren.
Techniek: Elke leerling krijgt een sterrenhemel en 10 sterren. Ze denken na over hoe ze vonden dat ze zelf gepresteerd hebben in die les en hoe goed ze hun eigen product vinden. Ze geven zichzelf dus een punt op 10 en kleven het juiste aantal sterren. Eventueel kan dit achteraf overlopen worden.
Bron: Eigen idee, Google afbeeldingen




10. Gedicht maken met impressies les 

Keuze:Ik wou ook het deeldomein muzisch taalgebruik integreren. Bij deze evaluatie techniek werken zij op een muzische wijze met hun eigen indrukken van de les. Deze techniek is ook gericht voor stage zesde leerjaar.
Doel: reflecteren/ evalueren op proces en product.
Doelgroep: Derde graad.
Materiaal: Pen, papier.
Techniek: De kinderen denken na over de gegeven les en noteren de woorden die in zich opkomen. Daarna maken zij een gedicht of verhaaltje met deze sleutelwoorden. Zij vertellen deze aan de rest van de klas. Eventueel wordt er nog extra uitleg gegeven. 
Bron: Eigen idee + sessie muzisch taalgebruik Dworp eerste jaar opleiding.





11. Chinese voetbal (8 evaluatie vragen in spelvorm)
Keuze: Ik heb deze manier van evalueren gebruikt tijdens module explorerende school. Ik vond dit een speelse en vrolijke manier van evalueren. De medestudenten vonden dit ook een leuk idee dat ze zelf nog gingen gebruiken. Deze techniek is gebaseerd op het thema 'spelen'.
Doel: Evalueren van proces/product.
Doelgroep: Tweede - derde graad.
Materiaal: Bal met vragen op vastgemaakt. 
Techniek: Kinderen staan in een kring met de benen gespreid en de voeten tegen elkaar. De bal gaat rond doordat de leerlingen er met hun vuisten tegen slaan. Wanneer de bal door iemand zijn/ haar benen gaat dan moet deze leerling een vraag van de bal nemen, deze lezen en er antwoord op geven. De vraag kan eventueel doorgegeven worden aan enkele andere leerlingen.
Vragen (+opdracht): 
Wat ga je onthouden van deze les?
- Wat zou je nog eens willen doen?
- Wat zou je niet meer willen doen?
- Wat vond je speciaal aan deze les?
- Wat vond je van je resultaat?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Hoe voelde jij je bij deze les?
- Kies iemand zijn/ haar werkje en vertel kort wat je er van vind.
Bron: Heb dit spel vroeger veel gespeeld in de Chiro. 







12. Rooster

Dit is het rooster dat ik heb gebruikt tijdens stage 5 om de werkjes te evalueren.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten