Hier vind je 10 zaken die mij muzisch inspireren.
1. De natuur: herfst
De natuur is iets waaruit ik veel inspiratie haal voor muzische lessen. Neem bijvoorbeeld de seizoenen en in dit voorbeeld: herfst.
Neem de kinderen mee naar buiten, laat ze ontdekken wat de herfst doet met de natuur. Het lijkt me leuk om hen dan ook letterlijk te laten werken met de natuur. Ik zou samen met hen bladeren, noten, dopjes van eikels, .... verzamelen en hier achteraf een huisje mee laten maken. Ik laat ze ook eerst voelen aan de verschillende voorwerpen: hoe zien ze eruit, hoe voelen ze, moesten ze een deel zijn van een huis waarvoor zouden ze dienen, ...? Het huisje zelf is gemaakt uit karton en de aankleding uit dingen die ze gevonden hebben in de natuur. Zo krijg je net een gezellig ouderwets houten huisje uit het bos. Misschien leven er wel zeven dwergen in?!
2. Mijn eigen fantasie
Ik ben een echte dromer en heb veel verbeelding. Wanneer ik een boek lees of iemand verteld mij een verhaal of gedicht dan kan ik mij daar een heel scenario of beeld bij voorstellen. In de lagere school is het ook belangrijk dat er voorgelezen wordt. Dit kan gekoppeld worden aan het scheppen van een beeld. Laat kinderen met hun ogen toe, ontspannen luisteren naar een verhaal. Nadien tekenen of schilderen ze het beeld dat ze voor ogen hadden. Ze hebben allemaal naar hetzelfde geluisterd maar toch zullen de resultaten verschillend zijn.
3. Muziek
Dit sluit aan bij het vorige. Ook bij het luisteren van muziek kan ik wegdromen naar mijn eigen droomwereld. Ik beluister bijvoorbeeld vaak naar rustgevende tai-chi muziek. Ik zie steeds authentieke Japanse dorpjes voor mij, mensen aan het werk op de rijstvelden, kersenbloesem, ... . Af en toe neem ik er een potlood en een blad papier bij en teken ik het beeld dat ik voor me krijg en dit ook op het tempo van de muziek: rustig en ontspannen. Dit is iets wat me ook leuk lijkt om te doen met kinderen. Eventueel kan je ook bewegen op deze muziek in plaats van te tekenen.
4. Kledij
Ik was in de kerstvakantie aan het kijken in een modeboekje. Kerstmis en nieuwjaar, is ook de tijd dat iedereen er goed wil uitzien, nieuwe feestkledij koopt, ... . Ik herinnerde mij dat we als muzisch project in het vijfde leerjaar met oude kledij, parels, ... nieuwe kledingstukken moesten maken. Ook moesten we een hele modeshow in elkaar steken, teksten schrijven, muziek vinden, ... . Na enkele weken hielden we dan een modeshow voor de hele school. Er werd echter op voorhand gekeken naar hoe de outfit eruit zag en we moesten ons er in inleven. Kaat uit mijn klas was een bruid, zij moest blij en ontroerd over de catwalk gaan. Robin had zich nogal 'cool' gekleed en moest dit dan ook uitten op de catwalk. Er was ook een meisje dit van een oud jurkje en een muts een soort nonnenkleedje had gemaakt. Zo leefden we ons in in het personage dat ons kledij uitstraalde. De toepasselijke teksten werden voorgelezen en op de passende momenten werd er gebruikt gemaakt van instrumenten voor extra effecten. Ik herinnerde mij dat dit een geweldig leuk project was waar ergens ook muzische talenten en creativiteit voor nodig was. Maar zeker ook het samenwerken en terugkijken op het proces en product was een mooie ervaring. Dit is dus zeker een project dat ik zou willen meenemen naar de praktijk.
5. Verkeer
In het eerste leerjaar had ik als thema 'veilig in het verkeer'. Ik moest een beeld opdracht maken maar wist niet goed wat. Toen ik de auto zat en naar de verkeersborden keek schoot me een idee te binnen. Met de kinderen beschouwde ik de verschillende verkeersborden en hun betekenis (rond met rode rand, rond blauw en driehoekig bord). Ook tijdens de herfstwandeling stonden we even stil bij enkele borden. Daarna kregen ze als opdracht: Stel, jij mag vanaf nu verkeersborden uitvinden. Welke zou jij dan maken? Ik overliep al eens de verschillende ideeën en daarna konden ze aan de slag. De resultaten waren best wel grappig: verboden om toetsen te maken, opgepast voor vallende tanden, opgepast voor eendjes, verboden op te ruimen, ... . Ik heb hier jammer genoeg geen foto's van gemaakt anders had ik ze er zeker bij geplaatst.
6. Sessie eerste jaar opleiding: Clowns in opleiding
Dit is een sessie die mij is bijgebleven. Dit omdat ik er nooit bij heb stilgestaan dat je vanuit 1 personage aan verschillende inlevingsactiviteiten komt en ook omdat dit iets is dat uit mijn comfortzone lag maar ik dit toch heb gedaan met het eerste leerjaar. Het was een uitdaging voor mezelf om dit te doen maar ik heb hierdoor gezien dat als je je inleeft en gewoon alles geeft de resultaten er zeker mogen zijn. Ik heb met hen de verschillende schoenen uitgeprobeerd, gekke bekken getrokken en een kampioen gekozen, mopjes getapt, ... . Dit is zeker ook een inspiratiepunt om uit te vertrekken en nog andere personages te zoeken waarin je je met verschillende activiteiten kan inleven.
7. Stoel
Een stoel is iets dat je dagdagelijks gebruikt zonder na te denken. Maar toch is het misschien leuk om er eens bij stil te staan. Er zijn stoelen in verschillende maten, kleuren, vormen, texturen, ... . Ze worden gebruikt om op te zitten, iets op te leggen, ... . Ze staan op verschillende plaatsen: living, keuken, school, restaurant, ... . Verschillende mensen gebruiken een stoel: koningin, kind, juf, politie, mama, dokter, ... . Door hierover verder na te denken en antwoorden te vinden op vragen kunnen er situaties gecreëerd worden in kleine groepjes. De situaties worden ingeoefend en getoond aan de anderen. Het enige aspect dat aanwezig moet zijn: een stoel. Ik denk maar aan een titel: Het leven van stoel Maurice.... . Dit kan ook gedaan worden met andere dagdagelijkse voorwerpen.
8. Mijn droomhuis
Iemand in mijn familie is samen met haar man een huis aan het bouwen. Ze hebben het zelf ontworpen, het is hun droomhuis. Dit liet mij nadenken over hoe mijn droomhuis eruit zou zien. Dit kan je ook doen met kinderen en hen dit huis laten ontwerpen met bijvoorbeeld kosteloos materiaal.
9. Herinnering
Vroeger speelden ik vaak een spelletje waarbij iemand begon met het tekenen van een hoofd, het blad omplooide en dit doorgaf. De volgende tekende de buik, enz. . Dit kan je ook doen met zinnetjes. Elk schrijft een zinnetje en plooit steeds het blad om. Nadien kijk je welke zinnen er op staan en met die zinnen verzin je een situatie en leef je hierin in.
10. Takken van een boom.
Als je goed kijkt naar een boom en zijn takken dan zie je dat er soms letters verscholen zitten in de takken. Ga met de kinderen naar buiten of voorzie een duidelijke afbeelding van een eerder kale boom. Laat hen de boom bekijken en laat hen al eens zoeken naar enkele letters in de takken. Daarna gaan zij dit tekenen op een blad, terwijl ze die boom nog steeds voor zich hebben. Dit kan eventueel met wasco. De letters geven ze aan in een duidelijke kleur. Eventueel kunnen zij achteraf nog aan de slag met deze letters: woorden maken, onzin woorden maken, gedicht of verhaal maken rond een letter of woord, ... .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten