Sint-Jan Berchmans te Rupelmonde
Ik ben eens een kijkje gaan nemen in de school en had op voorhand al enkele vragen op gesteld waarover ik zeker iets wou weten. De directie liet me weten dat er net nog een vergadering en verschillende aanpassingen waren geweest rond MUZO in de school.
De directie vind het heel belangrijk dat dit vak als belangrijk wordt gezien en niet als gewoon iets tekenen of als een vak dat kan opzij geschoven worden voor een ander vak.
Dat is eigenlijk ook de visie van de school: MUZO is niet enkel knutselen maar een vak waar beschouwen belangrijk is, het laat kinderen dieper kijken naar en nadenken over dingen. Kinderen kunnen hier hun talenten inzetten, dit zeker voor kinderen die misschien minder sterk zijn in de eerder theoretische vakken.
De directrice had een nieuw systeem voor de lessen MUZO. Elke leerkracht kreeg een bundel met steeds dezelfde fiches. Deze moeten ze steeds invullen. Hierin komt eigenlijk het stappenplan. Ze bouwen hierin hun activiteiten op. Ze gaan de doelen formuleren van beschouwen en creƫren die zij gaan bereiken bij deze les. Van hieruit gaan ze ook het onderwerp kiezen. Daarna gaan ze verder met het kiezen van de bouwste(e)n(en). Deze zijn opgesteld uit de boeken 'Zeppelin'. Deze stap vinden ze belangrijk omdat ze zo echt doelgericht werken en niet 'zo maar van alles' doen. Er wordt een focus gelegd. Er wordt ook woordenschat aan de activiteit gekoppeld.In de bundel zitten woordenlijsten. Deze woorden gaan zowel over de inhoud als over de beleving. Dit om te vermijden dat steeds: leuk, niet leuk, ... worden gebruikt maar dat de kinderen een rijkere woordenschat leren kennen om te evalueren.
Er wordt ook een muzisch rapport geschreven voor elke leerling. Daarin wordt ook opgelijst welke doelen er al eens gerealiseerd zijn. Zo hebben de leerkrachten een overzicht. Per rapport periode moet er 1 muzisch rapport gemaakt worden. Dit wordt eigenlijk vooral door de leerlingen zelf ingevuld. Zij duiden zelf aan of zij van zichzelf vinden dat zij de opgestelde doelen bereikt hebben of welke niet. Ook is er ruimte voor een woordje van de leerkracht. Dit dan vooral over het proces en niet enkel over het product.
De leerkrachten kunnen steeds materiaal bekijken of gebruiken van de site Muzomundo. Dit is eigenlijk een digitaal handboek.
Elke week is er een verplichte muzonamiddag. Dit wordt gedaan per graad en de leerkrachten werken met een doorschuifsysteem. Ze kiezen elk een deeldomein waarin ze een activiteit gaan voorzien. De ene week geven ze dit aan hun eigen klas, de volgende week aan de volgende klas, .... . Dit heeft volgens hen verschillende voordelen. Zo moeten ze maar 1 keer om de 4 weken een nieuwe les maken. Ook de talenten van de leerkrachten worden hier aangesproken, de ene leerkracht doet al liever beeld dan een andere. Op deze manier kan er ook geen les MUZO wegvallen of worden gewisseld met een langere les rekenen, taal, ... . Het moet echt doorgaan. Als laatste komen ook de verschillende domeinen meer aan bod doordat elke klas een ander domein doet. Er kan niet enkel beeld of enkel muziek gedaan worden bijvoorbeeld.
Er komt ook elke maandag een externe juf. Zij geeft beeld, dit met een beurtrol. Op deze manier willen ze tijdens de rest van aparte Muzolesjes de lessen 'beeld' beperken.
Echte muzische ruimtes zijn er niet aanwezig. Deze lessen worden vooral gegeven in de klassen zelf of eventueel in de containers.
De school heeft al meegedaan aan enkele projecten: music for life, lama project, Golem voor de onderwijsraad van Kruibeke, ... . Zij staan dus zeker open om mee te den met muzische projecten van buitenaf.
De school staat ook open voor de sportopvang, kapoeweira, chiro, voetbal, academisch, externen ( bv.: haar en snaar), ... .
Tijdens de dagelijkse bezigheden worden ook de muzische domeinen ingezet, bijvoorbeeld muziek die op staat tijdens het leegmaken van de boekentassen. Maar ook bij speciale gelegenheden wordt hier aan gedacht. Dan heb ik het over Moederdag, Vaderdag, grootouderfeest, ... .
Als laatste kan ik nog zeggen dat de school ook talentendagen organiseert. Dit elke maand. De kinderen mogen dan zelf kiezen naar welk talenteneiland ze gaan. Er is beeldeiland, muziekeiland, ... . Op deze manier worden ook de talenten van de kinderen aangesproken en kunnen ze die eens extra in de verf zetten.
Ik denk wel dat je kan zeggen dat mijn stageschool een positief muzisch schoolklimaat heeft. Zowel in het muzisch zijn als het muzisch zien.
Hier zie je nog enkele foto's van werkjes van leerlingen. Deze hangen in de gangen. Veel zijn het er niet meer omdat de meeste al waren meegegeven voor de kerstvakantie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten