Hier beschrijf ik het verloop van de sessies op de campus, wat ik er van onthoud en meeneem.
Dag 1: STEM
Bij de instap dag moesten we verzamelen in het STEM te Sint-Niklaas. We werden verdeeld via speelkaarten. Ik had als kaart; groene harten 8.
Voor deze dag wilde dit zeggen dat ik als eerste activiteit 'stadsspel' moest doen, als tweede activiteit 'city games' en als laatste in de namiddag 'expo speelvogels'.
Stadsspel
Wat?
Voor dit spel verdeelden we ons in groepjes van ongeveer 3. We kregen een iPad, een kaart en een overzichtenblad mee. Zo trokken we doorheen Sint-Niklaas. Op verschillende plaatsen waren er opdrachten kaarten gelegd. We moesten eerst steeds de qr code scannen. Op die manier werd de opdracht geladen. Als eerste kregen we informatie en/ of beeldmateriaal te zien die te maken had met de opdracht. Er waren veel verschillende opdrachten:een voorwerp uit de omgeving inpakken, met krijt een illusie tekenen, de omgeving en playmobiel gebruiken om een beeld te maken, een foto maken in vogelpersectief, een levend standbeeld vormen, ... . Na elke opdracht moesten we ook aangeven wat we zelf van ons resultaat vonden.
Wat neem ik mee?
Ik vond dit een heel interessante en inspirerende zoektocht. Dit neem ik zeker mee en zou ik later ook eens willen realiseren met een klas. Ze ontdekken onbewust hun omgeving, ze werken samen als groep en zijn muzisch bezig. Het zoeken van de qr-codes kan motiverend werken. Ze leren ook bij doordat ze eerst beschouwen door informatie en/ of beeldmateriaal. Er wordt ineens ook aan zelfevaluatie gedaan doordat ze zichzelf een punt moeten geven, dit vind ik zeker positief. Er is veel variatie in de opdrachten die ze uitvoeren.
Het heeft me zeker veel nieuwe ideeën gegeven.
City Games
Wat?
Dit was een geleide sessie. Hiervoor gingen we ook naar verschillende plaatsen in Sint-Niklaas. We eigenlijk gingen spelletjes van vroeger laten "herleven". Ook bij deze sessie was er een grote variatie in de spelletjes. Bij de eerste halte speelden we een spel waar we in groep een bal tegen een muur moesten laten botsen en op verschillende manieren opvangen. Bij de tweede stop speelden we enkele zangspelen, eentje met het liedje 'zeg ken jij de mosselman' en eentje waarbij je elkaar partner moest stelen. De volgende stop was op de markt. Hier maakten we een soort hinkelspel. We maakten een rooster met verschillende onderdelen: meisjesnaam, jongensnaam, fruit, land, ... . Elke keer wanneer je sprong moest je een naam, land, stuk fruit, ... opnoemen. Daarnaast speelden we ook een spel met grote rekkers. Zo moesten we op verschillende manieren over een dubbele rekker springen. Als volgende spel speelden we een loopspel. We moesten elk bij een blok aan het station gaan staan en 1 iemand in het midden. Degene aan de blok moesten zo snel mogelijk lopen zonder dat hun plaats werd in genomen door de student in het midden. Als laatste spel speelden we een gooi spel. We tekenden het rooster met de punten zelf, kozen zelf van welke afstand we gooiden, beslisten tot welk getal we speelden. Zo speelden we tegen elkaar. Wie het dichtste bij het gekozen getal kwam won. Vervolgens keerden we terug naar het STEM.
Wat neem ik mee?
Ik vond het heel erg leuk en interessant om deze verschillende spelletjes zelf uit te proberen. Het bracht mij een beetje terug naar mijn jeugd Het laat je nadenken over wat de kinderen vandaag de dag nog spelen. Ik ga deze zeker meenemen om de kinderen deze te laten spelen, ze te motiveren om meer variatie van spelletjes te spelen tijdens de speeltijden en in hun vrije tijd. Het zet kinderen ook aan tot samen spelen.
Expo speelvogels
Wat?
Deze expo ging over speelgoed van vroeger. We kregen als eerste een rondleiding met extra informatie en op het einde mochten we vrij rondkijken. Er was veel te zien: verkleedkleren, knuffels, videogames, fietsen, ... van vroeger. Wat ik leuk vond was dat er ook een kans was om zelf dingen uit te proberen.Deze activiteiten werden gekenmerkt door de 'doe-vogel'. Via dit prentje konden de bezoekers weten dat ze hier iets mochten doen. Je kon je verkleden en jezelf bekijken in een spiegel, groot gezelschapsspel spelen, videogames spelen, spelen met een knikkerbaan, een mini-wereld bouwen,een wens noteren op een lijst, ... . Naast de 'doe-vogel' was er ook de 'denk-vogel'. Wanneer deze vogel was afgebeeld waren er ook in handschrift enkele vragen aangebracht die de bezoekers lieten nadenken over het speelgoed.De vragen waren bijvoorbeeld: Wie zou jij willen zijn, wanneer krijg jij het liefste cadeautjes, ... .
Wat neem ik mee?
Om te beginnen vond ik dit een interessante tentoonstelling. Het is een interessant onderwerp om rond te werken met kinderen. In deze tentoonstelling kan je zien dat er veel verschillende soorten speelgoed zijn. De vragen en doe- opdrachten er rond neem ik zeker mee naar de praktijk. Het lijkt me ook een leuk startpunt om een MUZO activiteit mee op te bouwen.Bijvoorbeeld: bewegen als een barbiepop, als een lego mannetje, ... .
Dag 2: sessie Media en Beeld
voormiddag: Media
Wat?
Tijdens deze sessie werden er verschillende gezelschapsspelen omgezet naar een spel via media.
De spelletjes die werden omgezet waren: pictionary, raadt het geluid, twister, ... .
De apps die werden gebruikt waren: sketch, dance pad, ... .
Deze werden eerst duidelijk uitgelegd. We verdeelden ons in groepjes en probeerden de verschillende apps uit.
Als laatste opdracht moesten we een trailer maken die naar de scholen zouden worden verstuurd. Deze trailer moest de kinderen warm maken voor de dag dat wij kwamen. We maakten deze via 'imovie'. Dit was een handige app om filmpjes mee te maken, hier muziek op te zetten, tekst in te voegen, ... .
Wat neem ik mee?
Ondanks dat ik niet erg handig ben met computers vond ik dit een erg leuke en inspirerende sessie.Het maken van de filmpjes met geluid vond ik het leukste. Ik neem deze apps zeker mee naar de praktijk. Wanneer ze op voorhand duidelijk worden uitgelegd zijn ze makkelijk te hanteren. Het is een leuke variatie op het spelen van klassieke gezelschapsspelletjes in de klas.
Namiddag: Beeld
Wat?
Wat neem ik mee?
Tijdens deze workshop had ik examen wiskunde 3.
Dag 3: sessie Drama en muzisch spel
Deze dag moesten we verzamelen in het jeugdtheater Ondersteboven. In de voormiddag had ik sessie 'drama/ muziek' en in de namiddag had ik de sessie 'muzisch spel'.
Drama/muziek
Wat?
Tijdens deze sessie deden we verschillende activiteiten. Als eerste gingen we in een kring zitten met het speelgoed dat we moesten meebrengen. We kregen de opdracht om te experimenteren met het speelgoed dat we vast hadden om te luisteren welke geluidjes je er zoal mee kon maken. Zo gaven we de speelgoedjes steeds door zodat we op het einde ze allemaal eens hadden uitgeprobeerd. Vervolgens verdeelden we ons in twee groepen en maakten we samen een muziekstuk met ons speelgoed, onze stem, ... . Dit door eerst een filmpje als voorbeeld te beschouwen. We maakten deze stap voor stap: elk een geluidje maken, deze aan elkaar koppelen, eens een herhaling, ... . Het eindresultaat werd getoond aan elkaar.
Daarna speelden we enkele spelletjes om los te komen.
Zo speelden we 1,2,3 piano maar dan met bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen. Ook speelden we een spel met een stok die we naar elkaar moesten gooien al stappend, lopend, ... . Wanneer iemand deze liet vallen, moest zowel degene die gooide als de vanger op de rug gaan liggen en roepen: mijn schuld! Hilariteit alom. Ook het spel dat volgde was lachwekkend. We stonden in een kring en gaven elkaar verschillende woorden door: wiskeymixer, waxmasker en wexmessel. Wanneer je lachte moest je een rondje rond de cirkel lopen. Na een tijd stond er bijna niemand meer. Na de pauze gingen we over naar de volgende opdracht. We verspreidden de hoofddeksels die we mee hadden over de zaal. We moesten rondlopen en op een bepaald teken een hoofddeksel nemen, dit opzetten en ons er in inleven. Dit deden we enkele keren. Als volgende opdracht moesten we verspreid gaan zitten over de zaal en onze ogen sluiten. De leerkracht stelde ons enkele vragen waarover we moesten nadenken in ons hoofd. Op deze manier leerden we een personage op te bouwen. Als volgt moesten we rondlopen en elkaar begroeten in ons personage. Daarna moesten we een partner zoeken, dit echter door een combinatie te maken die normaal niet echt klopt. Bijvoorbeeld: een koning en een cowboy. Samen maakten we een toneeltje. Dit speelde zich af op een ongewone plaats. Ik was een cowboy en Erika een klein prinsje dat enorm veel praatte en ik kon er maar niet tussen komen. We ontmoetten elkaar in de wachtkamer van de dokter. Op het einde keken we naar de verschillende toneeltjes.
Wat neem ik mee?
Dit was een heel interessante sessie. Ik had er nooit bij stilgestaan dat je zelfs met speelgoed een muziekstukje kon maken. Dit wil ik zeker ook eens uitproberen. De 1,2,3 piano, gooien van de stok, het zeggen van de grappige woorden zijn leuke spelletjes om los te komen. Deze zou ik gebruiken als opwarmer voor bv. een les drama. Ook het inleven in de hoeden, eens uit het gewone plaatje stappen en van daaruit een toneeltje opbouwen was nieuw voor mij. Ik vond het echt leuk. Eigenlijk zie je in deze sessie echt dat je vanuit alledaagse voorwerpen iets heel creatief kan opbouwen en dat neem ik zeker mee.
Muzisch spel
Wat?
De intro met de muzische spelletjes en de instap van het Trivial Pursuit spel heb ik jammer genoeg gemist doordat ik een medisch onderzoek moest ondergaan voor mijn stage in het bijzonder onderwijs. Ik heb echter enkel lovende reacties gehoord over de anderen over de spelletjes die gespeeld werden.
Ik ben mee ingepikt bij een groepje. In het midden van het lokaal stond het bordpsel. Het lokaal was opgedeeld met verschillende tafels. Elke tafel stelde een ander deeldomein voor. Elke kleur op het spelbord was een ander deeldomein. Er hoorde steeds een kleine opdracht bij. Wanneer je op een grote cirkel kwam te staan moest je een grote opdracht maken en kon je een taartje verdienen. Zo maakten we een tekening van schoenen door deze te tekenen, kalkeren, te kleuren op verschillende oppervlakken, een grijze schoen te maken en deze twee mengen met elkaar. Ook werd er een verhaal gelezen en beelden we dit expressief uit, moesten we een interview maken, ... . Op het einde keken we wie de meeste stukjes taart had.
Wat neem ik mee?
Dit spel heeft mijn ogen doen opengaan en laten inzien dat het zeker mogelijk is om binnen 1 les-lessenreeks meerdere deeldomeinen te integreren. Het was ook de inspiratie voor het realiseren van ons spel in Dworp. Het heeft zeker geholpen dat we dit eerst zelf gezien en ervaren hebben voor we dit zelf ineen moesten steken. Zeer leuk om te doen, je kan samenwerken met anderen, je spreekt verschillende muzische talenten aan.
Dag 4: Vrijdag 8 januari
Wat?
In de voormiddag kregen we extra uitleg over muzisch schoolklimaat en wat dit precies inhoud. Zo wisten we waar we op moesten letten en wat we te weten moesten komen wanneer we in de namiddag naar onze stageschool gingen. Na deze sessie kregen we tijd om al te werken voor onze groepsopdracht. Deze werktijd was zeker welkom. In de namiddag gingen we elk naar onze stageschool om het muzisch schoolklimaat daar te onderzoeken.
Wat neem ik mee?
De sessie over muzisch schoolklimaat vond ik zeer leerrijk. Het laat je nadenken over hoe het is op jouw stageschool en ook de vorige of je eigen school vroeger. Het werd nu duidelijker wat dit begrip juist inhoud en welke onderdelen er zijn waaraan je als school toch aan zou moeten voldoen om een positief muzisch schoolklimaat te hebben. Hoe dit is op mijn stage school ziet u bij de pagina ' muzische schoolklimaat'. Doordat ik hier nu meer over weet is dit zeker een aspect waarop ik meer zal letten in de praktijk.
Dag 5: Sessie OVSG + evaluatiekoffer + groepsopdracht.
Wat?
In de voormiddag had ik de sessie 'OVSG'. Dit werd gegeven door enkele gastsprekers en Eric De Witte. Zij waren werkzaam in het gemeentelijk onderwijs. Als eerste kregen we vooral veel informatie mee over de doelen en hoe de lessen MUZO in zijn werk gaat in hun school, hoe ze deze lessen opbouwen, hoe ze te werk gaan met de doelen, ... . Dit was wel eens interessant aangezien ik enkel nog maar in katholieke scholen stage heb gedaan en dus enkel met de leerplannen van VVKBaO heb gewerkt tot nu toe. Er werd geduid hoe belangrijk het is dat kinderen creatief bezig kunnen zijn. We kregen ook een evaluatiekoffers te zien. Meneer De Witte vertelde ook dat OVSG een muzische speeltuin heeft gecreeërd. Dit is erg handig als leerkracht om een grote variëteit van lessen te maken. Zo is er ook een overzicht in wat al aan bod is geweest en wat niet. Bij het volgende deel werden we verdeeld in groepjes. We moesten een boek kiezen en kregen verschillende papieren om in te vullen van de verschillende deeldomeinen. Met deze papieren kon je de lessen opbouwen. We moesten met dit materiaal dus een MUZO les bedenken. Wij hadden een boek over een dierenprinsje dat koning werd, over het gedrag en de kleding van de dieren die naar het feest kwamen, ... . Wij besloten eerst te beschouwen vanuit de titel van het boek en de voorpagina. Daarna laten nadenken wie je nog kan herkennen aan zijn/ haar uniform, ze door een poort laten lopen en zich inleven in het personage dat ze voorstellen, ... .Op het einde van de sessie bekeken we de verschillende ideeën van de boeken.
Zoals ik al zei vond ik het wel eens interessant om de werking van OVSG eens te zien en horen. Wat me het meeste bijblijft en ik zeker meeneem is het starten van muzische les aan de hand van een boek. Meestal wordt er wel eens begonnen vanuit gedichten, verhalen, schilderijen, ... maar echt starten vanuit een boek was nieuw en vond ik zeer inspirerend. Ook onthoud ik dat je niet letterlijk het verhaal moet gebruiken maar je ook gewoon kan kijken naar 1 of meerdere aspecten van het boek, het verhaal, de prenten, titel, ... . Enkel vond ik het langs de ene kant jammer dat we de evaluatiekoffers niet eerder te zien kregen, dit had ons inspiratie kunnen geven voor onze eigen koffer. Het was lang de andere kant natuurlijk een uitdaging om dit zelf op te zoeken. De muzische speeltuin is een gegeven dat ik zeker in mijn hoofd hou bij het maken van toekomstige muzische lessen. Op deze manier is er een duidelijker overzicht van wat er al geweest is en wat nog niet.
In de namiddag was het voorstelling van de evaluatiekoffer. Aangezien ik tot de GIT-ters behoor vind u mijn evaluatiekoffer onder ' evaluatiekoffer'.
Verder was er ruimte om al wat verder te werken aan de groepsopdracht voor Dworp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten