Hier vindt u de herwerking van mijn tabblad 'Groei'.
Eerste jaar
In het begin van de opleiding was muzische opvoeding nog redelijk nieuw voor mij. Beeld en muziek had ik dan wel al eens gezien in het middelbaar en de lagere school maar vooral drama, beweging, muzisch taalgebruik waren nieuw. Deze sessies waren toch steeds uit mijn comfort zone en ik voelde mij hier niet altijd even goed bij. Echter doorheen het eerste jaar ben ik al veel open gebloeid hierin. Toch was die onzekerheid nog groter dan die zekerheid. Dit varieerde wel qua deeldomein. Beeld was een domein waarbij ik me echt goed voelde, daar tegenover stond drama waarbij ik me zeer onzeker voelde. Ik was erg verlegen en zeker de toonmomenten waren voor mij geen leuke ervaring. Toch kan ik nu zeggen dat je veel kan leren uit de toonmomenten van anderen.
Muzische opvoeding tijdens stage:
Tijdens mijn eerste jaar was dit nog zeer pover. Ik heb toen ook nog geen muzische les moeten geven. Tijdens mijn stage in het eerste jaar stond ik nog niet echt stil bij het muzische te steken in gewone lessen, tussendoortjes, hoe een muzische les goed opgebouwd moest zijn... . Dit is naar het tweede jaar toe nog moeten groeien.
Tweede jaar
In het begin van het tweede jaar keek ik al met een meer open blik naar deze sessies. Ik merkte dat ik doorheen dit jaar steviger in mijn schoenen kwam te staan, meer enthousiaster was en me meer durfde te smijten. Als je je gewoon geeft en mee doet merk je dat je vanzelf bekwamer wordt en die onzekerheid verminderde. Ook het opbouwen van lesjes Muzo en deze geven gingen steeds beter doorheen de stageperiode. Ik besefte dat het belangrijk was om eerst goed te beschouwen voordat je overgaat tot creëren. Ook de onderwerpen, beginpunten, voorwerpen, ... waarrond je in een muzische les kan werken werden steeds ruimer. Ik vond al sneller inspiratie voor muzische activiteiten dan in het eerste jaar. Natuurlijk moet ik ook nu en in de toekomst nog steeds groeien en bijleren over het maken en geven van muzische lessen. Het is zeker dankzij de sessies dat ik veel ideeën heb gekregen en meer inzicht en kennis heb over wat ik doe.
Muzische opvoeding tijdens stage:
In mijn tweede jaar spendeerde ik hier al meer aandacht aan. Waar ik wel aan moest werken was bewegingstussendoortjes doen en de verschillende fases in een muzische les. Tijdens mijn keuzestage in het eerste leerjaar ben ik uit mijn comfortzone gestapt en heb ik de leerlingen opgeleid tot clowns. Ik zag in dat het soms net heel leerrijk kan zijn om gewoon even die knop om te draaien en gewoon voor iets te gaan. Tijdens mijn stage in het vijfde leerjaar maakten ik met de kinderen hun moederdagcadeau. Ze maakten een portret van hun mama en maakten hier achteraf een puzzel van. Tijdens deze les had ik iets meer tijd moeten besteden aan de beschouwing en de evaluatie. Dat waren mijn werkpunten tijdens die les en doorheen het jaar.
Derde jaar (Muzische school)
Algemeen
De module muzische school heeft mijn ogen nog meer doen opengaan. Ik merkte dat ik onmiddellijk gemotiveerd en erg geprikkeld was door de opdracht die we kregen. Het was een uitdaging waar ik volledig voor wou gaan. De sessies we deden voor we naar Dworp gingen vond ik zeer interessant, passend bij het thema en gaf veel inspiratie voor zowel de opdracht als voor de praktijk later. Dit heb ik ook beschreven bij 'muzodagen op de campus, JTO en STEM'. Ik vond het hiervoor moeilijk om meerdere deeldomeinen te integreren in 1 les of lessenreeks. Dankzij deze module heb ik ingezien dat je bijvoorbeeld aan de hand van een spel meerdere tot alle deeldomeinen kan integreren. Ook het feit dat er wordt gewerkt aan de hand van een spel leek de kinderen ook te motiveren. Het waren niet zomaar losse activiteiten die ze moesten uitvoeren. Het was een leerrijke ervaring: van het bedenken van het spel, het uitwerken van het spel en de activiteiten, het organiseren van de muzodag, de besprekingen, het inkleden van het thema, het uitdenken van het intro- en slotmoment, ... . Ik zou het zo opnieuw doen. Op sommige momenten dacht ik wel:'gaat het ons wel lukken', 'gaan de kinderen wel mee zijn?', ... . Maar vanaf we begonnen met intro moment tot het einde heb ik echt genoten van het muzisch bezig zijn met de kinderen. Bij het bekijken van het filmpje voelde ik me erg trots. Niet op mezelf maar op ons allemaal, dat we dit samen gerealiseerd hebben. Ik sta er zeker voor open om nog meer van deze uitdagingen uit te gaan.
Ik wil ook even opmerken dat ik het goed vond dat we de opdracht al op voorhand kregen en we deze al wat konden opbouwen. Zo wisten we welk materiaal we nodig hadden en was het ook aangenamer werken dan moesten we pas 1 of 2 dagen op voorhand de opdracht krijgen.
Samenwerking
Ik stond op de school Sint-Victor in de derde graad. Ik werkte samen met Rani Delvoye, Liesn Hesters, Paulien Verelst. Rani kwam met het idee om het spel doolhof te nemen. Van daaruit zijn we vertrokken met het zoeken naar leuke en creatieve activiteiten voor de kinderen. In Dworp zelf zaten we in de organisatiegroep. Over het algemeen verliepen deze besprekingen vrij goed. Er waren enkele personen die de leiding namen maar toch kon iedereen even aan het woord. Er was een duidelijk overzicht gemaakt van wat er besproken en beslist was, taakverdelingen werden gemaakt, er werd genoteerd wat er nog gedaan moest worden.Op deze manier vond ik dat je met een gerust hart kon werken en iedereen was mee met de organisatie van alles. Ik vond het ook goed dat er een groep organisatie en een groep aankleding was in plaats van 1 grote groep. We spraken enkele uren af dat we samen gingen komen.
Ook vond ik het een goed idee dat er al enkele studenten op voorhand de school ging bekijken. Zo konden we nog noodzakelijke vragen doorgeven aan de school, de lokalen al eens bekijken, de lokalen verdelen, ... .
Alles werd dus steeds doorgebriefd in de besprekingen. Ik vind achteraf gezien dat de samenwerking in de grote groep over het algemeen goed verliep. Natuurlijk was er wel eens een meningsverschil maar dit was niet in het extreme. Alles was gestructureerd, iedereen wist wat er gedaan moest worden, ... .
Ook over ons intro- en slotmoment was ik onmiddellijk enthousiast. Toen ik het idee van de pleziermeter, ... eens voorlegde aan enkelen van de gemeenteschool waren zij ook zeer enthousiast. Achteraf gezien bleken de kinderen dit ook leuk en motiverend te vinden. (Dikke pluim voor Joke en Sam voor hun acteertalent!)
Ook in onze kleine groep voor ons spel verliep het goed. We hadden allemaal voldoende ideeën, waren goed voorbereid qua materiaal en de taken werden goed verdeeld. Er zijn eerlijk gezegd geen zware meningsverschillen of discussies geweest. Er was geen echte leider aanwezig, we namen ongeveer evenveel het woord en werkten allemaal evenveel. Op voorhand was er al een lijst gemaakt van activiteiten die we wilden doen,welk materiaal er nodig was en wie wat zou meebrengen. Op deze manier was ik er redelijk gerust in en waren we goed voorbereid. We hebben wel nog enkele activiteiten veranderd omdat anderen van de derde graad deze ook hadden maar al bij al hadden we snel nieuwe ideetjes.
Op de dag zelf was Rani fotograaf met Elke in de voormiddag en ik in de namiddag. Ik was toch een beetje zenuwachtig maar eens de kinderen binnenkwamen voelde ik die zenuwachtigheid weggaan en was ik klaar om er in te vliegen. Lien en ik deden de uitleg en Paulien en Lien startte het spel op bij het bord en het materiaal. Ik liep al rond om te helpen waar nodig. Over het algemeen hadden we op voorhand al afgesproken wie wat ging doen en zeggen. Zo ging Lien steeds het materiaal geven en Paulien vooral bij het spelbord helpen wanneer een groepje klaar was voor een volgende opdracht. Ik en Paulien liepen ook rond ter controle en om te helpen waar nodig. Ik vond het goed dat we deze taken op voorhand hadden afgesproken, zo wist iedereen wat te doen en was alles gestructureerd en goed voorbereid. Ik wil ook even opmerken hoe fijn het is om te zien dat ons harde werk een goed resultaat gaf. De kinderen waren zeer gemotiveerd, deden wat hen gevraagd werd, lazen de fiches goed, maakten er geen kippenhok van, behaalden mooie resultaten, ... . Af en toe moesten we wel eens bijsturen maar uiteindelijk kwam het steeds goed. Ze verdienden telkens hun zakje gekleurd stof. Als evaluatie werd er met een bal een spel gespeeld met daarbij behorende evaluatie vragen. Dit werd buiten op de speelplaats gedaan in een kring.
Evaluatie samenwerking
De punten die ik mezelf had gegeven op het evaluatieblad kwamen overeen met wat ik van de anderen kreeg. Zoals ik al zei waren er geen echte misverstanden, waren we goed voorbereid en liep de communicatie goed.
Zij gaven mij de hoogste score bij:
- Kan goed ideeën vertalen in actie. (Wordt onrustig als actie te lang uitblijft zeiden ze dat dat minder het geval was).
- Richt haar leven/ werk in volgens een aantal principes, normen en waarden die voor hem/ haar belangrijk zijn.
- Wil iets betekenen voor een ander en vind het belangrijk dat prestaties gezien worden door anderen.
- Ziet makkelijk de unieke kwaliteiten van mensen en geniet ervan te zien dat ze die kwaliteiten inzetten.
- Ziet altijd de positieve kanten en mogelijkheden.
- Houdt ervan om zelf dingen te creëren.
Ik kan mijzelf hier zeker in herkennen en had mijzelf ook op deze aspecten de meeste punten gegeven. Ik kan zeker zeggen dat het een aangename samenwerking was.
Muzische opvoeding tijdens stage:
Tijdens mijn laatste jaar ben ik sterk gegroeid op het vlak van muzische opvoeding tijdens stage. Ik besteedde meer aandacht aan bewegingstussendoortjes, muziek in het begin van de dag tijdens het uitladen boekentassen. Ook besteedde ik meer aandacht aan de opbouw van mijn muzische lessen. Ik zorgde verder ook steeds voor een evaluatie. Dit is volgens mij een belangrijke stap tijdens een muzische les die vaak wordt overgeslagen.
Tijdens mijn stage in het eerste leerjaar moest ik een muzische-wereldoriëntatie namiddag organiseren voor de derde kleuterklas en het eerste leerjaar rond het thema verkeer. Ik liet een echte politie inspecteur komen die de kinderen leerde oversteken en zijn uniform liet zien, bij een andere hoek was er een fotobooth met veel materiaal rond verkeer dat de kinderen konden gebruiken en dragen. Ze moesten zich inleven en zo leuke foto's maken samen met de juf. Een volgende hoek was beeld, hier kregen ze een foto van zichzelf en met verf, potlood,... toverden ze zichzelf om tot een politie agent. Verder was er ook een parcours met verkeerstekens die ze moesten volgen en ten slotte was er nog een hoek waar de kinderen spelletjes rond het thema verkeer speelden.
Ook spendeerde ik hier meer aandacht aan het uitvoeren van tussendoortjes. Voor het maken van een toets liet ik hen eerst hun hoofd, armen en vingers wakker maken. Voor een lesje schrift maakten we ook steeds onze vingers wakker, anders konden ze onmogelijk letters schrijven.
Tijdens bosklassen had ik ook een spel in elkaar gestoken. Ik was verkleed in een heks en stapte ook hier weer uit mijn comfortzone. Ik leefde me helemaal in en viel niet uit mijn rol ook al probeerde sommige leerlingen dit wel uit te dagen. De kinderen moesten opdrachten volbrengen en op die manier munten verdienen. Met die munten konden de kinderen spulletjes terugkopen van de heks. Deze heks had deze stiekem van hun kamper gestolen toen de kinderen buiten aan het spelen waren. Achteraf kreeg ik een dikke pluim voor mijn inleving. Zeker omdat de leerkrachten wisten dat dit voor mij soms toch een drempel was. Ik kan toch zeggen dat deze drempel al heel wat kleiner is en ik hier echt plezier aan kan beleven. 's Morgens gaf ik ook een bewegingsmoment, dit was heel leuk. Zo start je de dag fris en monter.
Tijdens het zesde leerjaar moest ik 2 keer dezelfde les geven. Eerst aan 6A en de tweede keer aan 6B. Ik baseerde me op de muzische dag die we organiseerden in Dworp. Ik startte ook vanuit een spelbord (monopoly). Mijn opdrachtjes waren gefocust op muzisch taalgebruik en media. Wanneer de kinderen binnenkwamen kregen ze een gekleurd bolletje. Via deze bolletjes vormden ze groepjes. Daarna legde ik alles uit. De groepjes kwamen bij mij, dobbelden en trokken een kaartje met een opdracht. Bij deze opdracht hoort een fiche met de uitleg. Deze opdrachten waren bijvoorbeeld; gedicht aanpassen aan de hand van 'Boem Paukeslag', om ter meest tongtwisters lezen zonder fouten, woorden kiezen uit een artikel en daarmee een elfje maken, werken met onzinwoorden, een gedicht maken met enkel dierengeluiden, .... . Ook konden ze werken met verschillende apps op een ipad. Zo moesten ze bijvoorbeeld een strip maken met foto's die ze zelf trokken, 4 foto's met gezichtsbedrog maken... . Ik liep ondertussen rond en hielp waar nodig, controleerden of alles goed werd uitgevoerd, ... . Wanneer ze een opdracht goed hadden uitgevoerd controleerde ik het resultaat en kregen ze een geel briefje geld. Op het einde werd er gekeken wie er het meeste had. Ook zorgde ik op het einde voor een evaluatie. Dit deed ik met kleuren. De kinderen kozen een kleur die zij vonden passen bij deze les en bij hun gevoelens. Dit was al een geluk zeer positief!
Besluit
Doorheen deze drie jaar ben ik sterk muzisch gegroeid. Ik ben gestart als een onzeker, bang meisje en nu durf ik al veel beter muzische lessen te geven. Ik weet al veel meer over hoe deze lessen moeten worden opgebouwd. Ook heb ik al heel veel inspiratie verwerft om lessen te geven en weet ik al beter hoe en waar ik deze inspiratie kan vinden. Natuurlijk heb ik mijn sterkere en minder sterke kanten. Zo blijft ritme bij muziek moeilijker voor mij en bij drama is er nog steeds een kleine drempel om me helemaal in te leven. Maar wat het verschil maakt is de grootte van die drempel. Deze is al veel kleiner dan in het begin van deze opleiding. Wat er dit jaar zeker nog is bijgekomen is dat ik het in de toekomst zeker aandurf van een muzo-namiddag, project, muzodag, ... in elkaar te boksen. Dit dankzij module muzische school. Moest men dit gezegd hebben in het eerste jaar had ik dit echt niet zien zitten. Nu weet ik dat ik dit samen kan met anderen.
In het eerste jaar genoot ik nog niet echt van het muzisch bezig zijn, het was eerder voorzichtig aftasten. Nu kan ik zeker zeggen dat ik kan genieten van muzisch bezig zijn met kinderen, zelfs al is het drama of muziek. Ik heb ook minder schrik om fouten te maken, daar leer ik juist uit. Ik moet zeker nog veel groeien en leren rond muzische opvoeding maar ik kan nu zeggen dat ik er helemaal voor open sta.
Ik vind het dan ook belangrijk dat ik in de toekomst veel muzisch bezig ga zijn met kinderen en hen ervan kan laten genieten. Vroeger wist ik dat vooral rekenen, taal, wero heel erg belangrijk waren maar door deze opleiding, sessies en taken is mijn visie helemaal veranderd. Ik wil in de praktijk veel muzisch bezig zijn met de kinderen. Ik wil dat ieder kind kan uitblinken in zijn/ haar talenten, ook degene die minder goed zijn in rekenen, taal, ... .
Als ik het heb over mijn visie op muzisch werken en leren in het algemeen, dan kan ik zeggen dat ik hierin ook een groei ervaren heb. Ik vind het inzetten van muzische tussendoortjes en muzische aspecten doorheen de dag en in niet-muzische lesjes belangrijk. Met bewegingstussendoortjes kan je de kinderen even laten ontspannen zodat ze zich daarna verder kunnen concentreren en het is nog leuk ook! Door liedjes te steken in bijvoorbeeld rekenlessen, lesjes schrijven...zorg je voor een sfeerschepping en het maakt de lesjes ook leuker. Het kan ook een geheugensteuntje zijn om bijvoorbeeld een letter te schrijven. Verder vind ik het belangrijk dat alle deeldomeinen genoeg aan bod komen. Het draagt veel bij voor kinderen, ze kunnen zich uitleven, uitdrukken. Kinderen kunnen zich meer openen en het is een goede uitlaatklep voor kinderen die nood aan hebben aan dat ietsje meer bewegen. Kinderen die misschien minder goed zijn in taal, rekenen kunnen zich hierin misschien wil vinden en succeservaringen meemaken. Ook is het absoluut niet noodzakelijk dat elk kind (bijna) hetzelfde product heeft. Dat is iets waar ik toch van ben moeten loskomen. Wanneer je werkt vanuit de kinderen kan het proces en resultaat net heel interessant worden. Ik heb ook geleerd dat elke stap in de opbouw van een muzische les belangrijk is. Kinderen moeten zowel zichzelf, anderen, hun gevoelens bij de les kunnen evalueren en bespreken. Is het niet met woorden dan misschien met kleuren, geluid, aantal sterren, ... . Algemeen kan ik besluiten dat ik doorheen deze jaren heb ingezien dat de muzische lessen heel belangrijk zijn in de ontwikkeling van een kind.
In het begin van de opleiding was muzische opvoeding nog redelijk nieuw voor mij. Beeld en muziek had ik dan wel al eens gezien in het middelbaar en de lagere school maar vooral drama, beweging, muzisch taalgebruik waren nieuw. Deze sessies waren toch steeds uit mijn comfort zone en ik voelde mij hier niet altijd even goed bij. Echter doorheen het eerste jaar ben ik al veel open gebloeid hierin. Toch was die onzekerheid nog groter dan die zekerheid. Dit varieerde wel qua deeldomein. Beeld was een domein waarbij ik me echt goed voelde, daar tegenover stond drama waarbij ik me zeer onzeker voelde. Ik was erg verlegen en zeker de toonmomenten waren voor mij geen leuke ervaring. Toch kan ik nu zeggen dat je veel kan leren uit de toonmomenten van anderen.
Muzische opvoeding tijdens stage:
Tijdens mijn eerste jaar was dit nog zeer pover. Ik heb toen ook nog geen muzische les moeten geven. Tijdens mijn stage in het eerste jaar stond ik nog niet echt stil bij het muzische te steken in gewone lessen, tussendoortjes, hoe een muzische les goed opgebouwd moest zijn... . Dit is naar het tweede jaar toe nog moeten groeien.
Tweede jaar
In het begin van het tweede jaar keek ik al met een meer open blik naar deze sessies. Ik merkte dat ik doorheen dit jaar steviger in mijn schoenen kwam te staan, meer enthousiaster was en me meer durfde te smijten. Als je je gewoon geeft en mee doet merk je dat je vanzelf bekwamer wordt en die onzekerheid verminderde. Ook het opbouwen van lesjes Muzo en deze geven gingen steeds beter doorheen de stageperiode. Ik besefte dat het belangrijk was om eerst goed te beschouwen voordat je overgaat tot creëren. Ook de onderwerpen, beginpunten, voorwerpen, ... waarrond je in een muzische les kan werken werden steeds ruimer. Ik vond al sneller inspiratie voor muzische activiteiten dan in het eerste jaar. Natuurlijk moet ik ook nu en in de toekomst nog steeds groeien en bijleren over het maken en geven van muzische lessen. Het is zeker dankzij de sessies dat ik veel ideeën heb gekregen en meer inzicht en kennis heb over wat ik doe.
Muzische opvoeding tijdens stage:
In mijn tweede jaar spendeerde ik hier al meer aandacht aan. Waar ik wel aan moest werken was bewegingstussendoortjes doen en de verschillende fases in een muzische les. Tijdens mijn keuzestage in het eerste leerjaar ben ik uit mijn comfortzone gestapt en heb ik de leerlingen opgeleid tot clowns. Ik zag in dat het soms net heel leerrijk kan zijn om gewoon even die knop om te draaien en gewoon voor iets te gaan. Tijdens mijn stage in het vijfde leerjaar maakten ik met de kinderen hun moederdagcadeau. Ze maakten een portret van hun mama en maakten hier achteraf een puzzel van. Tijdens deze les had ik iets meer tijd moeten besteden aan de beschouwing en de evaluatie. Dat waren mijn werkpunten tijdens die les en doorheen het jaar.
Derde jaar (Muzische school)
Algemeen
De module muzische school heeft mijn ogen nog meer doen opengaan. Ik merkte dat ik onmiddellijk gemotiveerd en erg geprikkeld was door de opdracht die we kregen. Het was een uitdaging waar ik volledig voor wou gaan. De sessies we deden voor we naar Dworp gingen vond ik zeer interessant, passend bij het thema en gaf veel inspiratie voor zowel de opdracht als voor de praktijk later. Dit heb ik ook beschreven bij 'muzodagen op de campus, JTO en STEM'. Ik vond het hiervoor moeilijk om meerdere deeldomeinen te integreren in 1 les of lessenreeks. Dankzij deze module heb ik ingezien dat je bijvoorbeeld aan de hand van een spel meerdere tot alle deeldomeinen kan integreren. Ook het feit dat er wordt gewerkt aan de hand van een spel leek de kinderen ook te motiveren. Het waren niet zomaar losse activiteiten die ze moesten uitvoeren. Het was een leerrijke ervaring: van het bedenken van het spel, het uitwerken van het spel en de activiteiten, het organiseren van de muzodag, de besprekingen, het inkleden van het thema, het uitdenken van het intro- en slotmoment, ... . Ik zou het zo opnieuw doen. Op sommige momenten dacht ik wel:'gaat het ons wel lukken', 'gaan de kinderen wel mee zijn?', ... . Maar vanaf we begonnen met intro moment tot het einde heb ik echt genoten van het muzisch bezig zijn met de kinderen. Bij het bekijken van het filmpje voelde ik me erg trots. Niet op mezelf maar op ons allemaal, dat we dit samen gerealiseerd hebben. Ik sta er zeker voor open om nog meer van deze uitdagingen uit te gaan.
Ik wil ook even opmerken dat ik het goed vond dat we de opdracht al op voorhand kregen en we deze al wat konden opbouwen. Zo wisten we welk materiaal we nodig hadden en was het ook aangenamer werken dan moesten we pas 1 of 2 dagen op voorhand de opdracht krijgen.
Samenwerking
Ik stond op de school Sint-Victor in de derde graad. Ik werkte samen met Rani Delvoye, Liesn Hesters, Paulien Verelst. Rani kwam met het idee om het spel doolhof te nemen. Van daaruit zijn we vertrokken met het zoeken naar leuke en creatieve activiteiten voor de kinderen. In Dworp zelf zaten we in de organisatiegroep. Over het algemeen verliepen deze besprekingen vrij goed. Er waren enkele personen die de leiding namen maar toch kon iedereen even aan het woord. Er was een duidelijk overzicht gemaakt van wat er besproken en beslist was, taakverdelingen werden gemaakt, er werd genoteerd wat er nog gedaan moest worden.Op deze manier vond ik dat je met een gerust hart kon werken en iedereen was mee met de organisatie van alles. Ik vond het ook goed dat er een groep organisatie en een groep aankleding was in plaats van 1 grote groep. We spraken enkele uren af dat we samen gingen komen.
Ook vond ik het een goed idee dat er al enkele studenten op voorhand de school ging bekijken. Zo konden we nog noodzakelijke vragen doorgeven aan de school, de lokalen al eens bekijken, de lokalen verdelen, ... .
Alles werd dus steeds doorgebriefd in de besprekingen. Ik vind achteraf gezien dat de samenwerking in de grote groep over het algemeen goed verliep. Natuurlijk was er wel eens een meningsverschil maar dit was niet in het extreme. Alles was gestructureerd, iedereen wist wat er gedaan moest worden, ... .
Ook over ons intro- en slotmoment was ik onmiddellijk enthousiast. Toen ik het idee van de pleziermeter, ... eens voorlegde aan enkelen van de gemeenteschool waren zij ook zeer enthousiast. Achteraf gezien bleken de kinderen dit ook leuk en motiverend te vinden. (Dikke pluim voor Joke en Sam voor hun acteertalent!)
Ook in onze kleine groep voor ons spel verliep het goed. We hadden allemaal voldoende ideeën, waren goed voorbereid qua materiaal en de taken werden goed verdeeld. Er zijn eerlijk gezegd geen zware meningsverschillen of discussies geweest. Er was geen echte leider aanwezig, we namen ongeveer evenveel het woord en werkten allemaal evenveel. Op voorhand was er al een lijst gemaakt van activiteiten die we wilden doen,welk materiaal er nodig was en wie wat zou meebrengen. Op deze manier was ik er redelijk gerust in en waren we goed voorbereid. We hebben wel nog enkele activiteiten veranderd omdat anderen van de derde graad deze ook hadden maar al bij al hadden we snel nieuwe ideetjes.
Op de dag zelf was Rani fotograaf met Elke in de voormiddag en ik in de namiddag. Ik was toch een beetje zenuwachtig maar eens de kinderen binnenkwamen voelde ik die zenuwachtigheid weggaan en was ik klaar om er in te vliegen. Lien en ik deden de uitleg en Paulien en Lien startte het spel op bij het bord en het materiaal. Ik liep al rond om te helpen waar nodig. Over het algemeen hadden we op voorhand al afgesproken wie wat ging doen en zeggen. Zo ging Lien steeds het materiaal geven en Paulien vooral bij het spelbord helpen wanneer een groepje klaar was voor een volgende opdracht. Ik en Paulien liepen ook rond ter controle en om te helpen waar nodig. Ik vond het goed dat we deze taken op voorhand hadden afgesproken, zo wist iedereen wat te doen en was alles gestructureerd en goed voorbereid. Ik wil ook even opmerken hoe fijn het is om te zien dat ons harde werk een goed resultaat gaf. De kinderen waren zeer gemotiveerd, deden wat hen gevraagd werd, lazen de fiches goed, maakten er geen kippenhok van, behaalden mooie resultaten, ... . Af en toe moesten we wel eens bijsturen maar uiteindelijk kwam het steeds goed. Ze verdienden telkens hun zakje gekleurd stof. Als evaluatie werd er met een bal een spel gespeeld met daarbij behorende evaluatie vragen. Dit werd buiten op de speelplaats gedaan in een kring.
Evaluatie samenwerking
De punten die ik mezelf had gegeven op het evaluatieblad kwamen overeen met wat ik van de anderen kreeg. Zoals ik al zei waren er geen echte misverstanden, waren we goed voorbereid en liep de communicatie goed.
Zij gaven mij de hoogste score bij:
- Kan goed ideeën vertalen in actie. (Wordt onrustig als actie te lang uitblijft zeiden ze dat dat minder het geval was).
- Richt haar leven/ werk in volgens een aantal principes, normen en waarden die voor hem/ haar belangrijk zijn.
- Wil iets betekenen voor een ander en vind het belangrijk dat prestaties gezien worden door anderen.
- Ziet makkelijk de unieke kwaliteiten van mensen en geniet ervan te zien dat ze die kwaliteiten inzetten.
- Ziet altijd de positieve kanten en mogelijkheden.
- Houdt ervan om zelf dingen te creëren.
Ik kan mijzelf hier zeker in herkennen en had mijzelf ook op deze aspecten de meeste punten gegeven. Ik kan zeker zeggen dat het een aangename samenwerking was.
Muzische opvoeding tijdens stage:
Tijdens mijn laatste jaar ben ik sterk gegroeid op het vlak van muzische opvoeding tijdens stage. Ik besteedde meer aandacht aan bewegingstussendoortjes, muziek in het begin van de dag tijdens het uitladen boekentassen. Ook besteedde ik meer aandacht aan de opbouw van mijn muzische lessen. Ik zorgde verder ook steeds voor een evaluatie. Dit is volgens mij een belangrijke stap tijdens een muzische les die vaak wordt overgeslagen.
Tijdens mijn stage in het eerste leerjaar moest ik een muzische-wereldoriëntatie namiddag organiseren voor de derde kleuterklas en het eerste leerjaar rond het thema verkeer. Ik liet een echte politie inspecteur komen die de kinderen leerde oversteken en zijn uniform liet zien, bij een andere hoek was er een fotobooth met veel materiaal rond verkeer dat de kinderen konden gebruiken en dragen. Ze moesten zich inleven en zo leuke foto's maken samen met de juf. Een volgende hoek was beeld, hier kregen ze een foto van zichzelf en met verf, potlood,... toverden ze zichzelf om tot een politie agent. Verder was er ook een parcours met verkeerstekens die ze moesten volgen en ten slotte was er nog een hoek waar de kinderen spelletjes rond het thema verkeer speelden.
Ook spendeerde ik hier meer aandacht aan het uitvoeren van tussendoortjes. Voor het maken van een toets liet ik hen eerst hun hoofd, armen en vingers wakker maken. Voor een lesje schrift maakten we ook steeds onze vingers wakker, anders konden ze onmogelijk letters schrijven.
Tijdens bosklassen had ik ook een spel in elkaar gestoken. Ik was verkleed in een heks en stapte ook hier weer uit mijn comfortzone. Ik leefde me helemaal in en viel niet uit mijn rol ook al probeerde sommige leerlingen dit wel uit te dagen. De kinderen moesten opdrachten volbrengen en op die manier munten verdienen. Met die munten konden de kinderen spulletjes terugkopen van de heks. Deze heks had deze stiekem van hun kamper gestolen toen de kinderen buiten aan het spelen waren. Achteraf kreeg ik een dikke pluim voor mijn inleving. Zeker omdat de leerkrachten wisten dat dit voor mij soms toch een drempel was. Ik kan toch zeggen dat deze drempel al heel wat kleiner is en ik hier echt plezier aan kan beleven. 's Morgens gaf ik ook een bewegingsmoment, dit was heel leuk. Zo start je de dag fris en monter.
Tijdens het zesde leerjaar moest ik 2 keer dezelfde les geven. Eerst aan 6A en de tweede keer aan 6B. Ik baseerde me op de muzische dag die we organiseerden in Dworp. Ik startte ook vanuit een spelbord (monopoly). Mijn opdrachtjes waren gefocust op muzisch taalgebruik en media. Wanneer de kinderen binnenkwamen kregen ze een gekleurd bolletje. Via deze bolletjes vormden ze groepjes. Daarna legde ik alles uit. De groepjes kwamen bij mij, dobbelden en trokken een kaartje met een opdracht. Bij deze opdracht hoort een fiche met de uitleg. Deze opdrachten waren bijvoorbeeld; gedicht aanpassen aan de hand van 'Boem Paukeslag', om ter meest tongtwisters lezen zonder fouten, woorden kiezen uit een artikel en daarmee een elfje maken, werken met onzinwoorden, een gedicht maken met enkel dierengeluiden, .... . Ook konden ze werken met verschillende apps op een ipad. Zo moesten ze bijvoorbeeld een strip maken met foto's die ze zelf trokken, 4 foto's met gezichtsbedrog maken... . Ik liep ondertussen rond en hielp waar nodig, controleerden of alles goed werd uitgevoerd, ... . Wanneer ze een opdracht goed hadden uitgevoerd controleerde ik het resultaat en kregen ze een geel briefje geld. Op het einde werd er gekeken wie er het meeste had. Ook zorgde ik op het einde voor een evaluatie. Dit deed ik met kleuren. De kinderen kozen een kleur die zij vonden passen bij deze les en bij hun gevoelens. Dit was al een geluk zeer positief!
Besluit
Doorheen deze drie jaar ben ik sterk muzisch gegroeid. Ik ben gestart als een onzeker, bang meisje en nu durf ik al veel beter muzische lessen te geven. Ik weet al veel meer over hoe deze lessen moeten worden opgebouwd. Ook heb ik al heel veel inspiratie verwerft om lessen te geven en weet ik al beter hoe en waar ik deze inspiratie kan vinden. Natuurlijk heb ik mijn sterkere en minder sterke kanten. Zo blijft ritme bij muziek moeilijker voor mij en bij drama is er nog steeds een kleine drempel om me helemaal in te leven. Maar wat het verschil maakt is de grootte van die drempel. Deze is al veel kleiner dan in het begin van deze opleiding. Wat er dit jaar zeker nog is bijgekomen is dat ik het in de toekomst zeker aandurf van een muzo-namiddag, project, muzodag, ... in elkaar te boksen. Dit dankzij module muzische school. Moest men dit gezegd hebben in het eerste jaar had ik dit echt niet zien zitten. Nu weet ik dat ik dit samen kan met anderen.
In het eerste jaar genoot ik nog niet echt van het muzisch bezig zijn, het was eerder voorzichtig aftasten. Nu kan ik zeker zeggen dat ik kan genieten van muzisch bezig zijn met kinderen, zelfs al is het drama of muziek. Ik heb ook minder schrik om fouten te maken, daar leer ik juist uit. Ik moet zeker nog veel groeien en leren rond muzische opvoeding maar ik kan nu zeggen dat ik er helemaal voor open sta.
Ik vind het dan ook belangrijk dat ik in de toekomst veel muzisch bezig ga zijn met kinderen en hen ervan kan laten genieten. Vroeger wist ik dat vooral rekenen, taal, wero heel erg belangrijk waren maar door deze opleiding, sessies en taken is mijn visie helemaal veranderd. Ik wil in de praktijk veel muzisch bezig zijn met de kinderen. Ik wil dat ieder kind kan uitblinken in zijn/ haar talenten, ook degene die minder goed zijn in rekenen, taal, ... .
Als ik het heb over mijn visie op muzisch werken en leren in het algemeen, dan kan ik zeggen dat ik hierin ook een groei ervaren heb. Ik vind het inzetten van muzische tussendoortjes en muzische aspecten doorheen de dag en in niet-muzische lesjes belangrijk. Met bewegingstussendoortjes kan je de kinderen even laten ontspannen zodat ze zich daarna verder kunnen concentreren en het is nog leuk ook! Door liedjes te steken in bijvoorbeeld rekenlessen, lesjes schrijven...zorg je voor een sfeerschepping en het maakt de lesjes ook leuker. Het kan ook een geheugensteuntje zijn om bijvoorbeeld een letter te schrijven. Verder vind ik het belangrijk dat alle deeldomeinen genoeg aan bod komen. Het draagt veel bij voor kinderen, ze kunnen zich uitleven, uitdrukken. Kinderen kunnen zich meer openen en het is een goede uitlaatklep voor kinderen die nood aan hebben aan dat ietsje meer bewegen. Kinderen die misschien minder goed zijn in taal, rekenen kunnen zich hierin misschien wil vinden en succeservaringen meemaken. Ook is het absoluut niet noodzakelijk dat elk kind (bijna) hetzelfde product heeft. Dat is iets waar ik toch van ben moeten loskomen. Wanneer je werkt vanuit de kinderen kan het proces en resultaat net heel interessant worden. Ik heb ook geleerd dat elke stap in de opbouw van een muzische les belangrijk is. Kinderen moeten zowel zichzelf, anderen, hun gevoelens bij de les kunnen evalueren en bespreken. Is het niet met woorden dan misschien met kleuren, geluid, aantal sterren, ... . Algemeen kan ik besluiten dat ik doorheen deze jaren heb ingezien dat de muzische lessen heel belangrijk zijn in de ontwikkeling van een kind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten