zaterdag 12 maart 2016

EP3: herwerking inspiratiehoek

Hieronder vind u mijn herwerking van mijn inspiratiehoek. Na het feedbackmoment van EP1 ben ik met een open blik verder gegaan. Hierdoor heb ik ontdekt dat wanneer je gewoon alles in je opneemt je erg veel ontdekt waarrond je muzisch zou kunnen werken. Zelfs in je dagelijkse bezigheden of op plaatsen waar je eigenlijk dagelijks komt maar het nooit eerder opmerkte... . 

1. Wolken








                                                                                    Mijn papa heeft een auto met een glazen dak. Op 12 maart toen we naar Gent aan het rijden waren zat ik naar buiten te kijken via dat dak. Het was een zonnige dag met enkele witte wolken. Ik geniet er soms wel van om naar wolken te zitten staren. Op dat moment dacht ik er ineens aan dat je eigenlijk veel verschillende figuren, dieren... kan zien in de wolken. Dit leek me ook wel een leuk vertrekpunt om rond te werken tijdens een muzo les. Bv. beeld: Met de kinderen naar buiten gaan, ze neer laten liggen of zitten en een tijd naar de wolken laten kijken. Ondertussen kunnen ze benoemen wat ze allemaal zien. Achteraf kunnen ze dit op papier brengen in de klas. Een andere opdracht zou kunnen zijn: ze een foto laten nemen van een wolk, de lk drukt deze af en achteraf de figuur, dier... dat ze erin zagen daarin aanduiden en kleuren, duidelijker tekenen... . 

2. Park
Ik ga elke dag met de bus naar school en weer naar huis. Hiervoor moet ik elke dag door het park van Sint-Niklaas. Tijdens de koudere maanden en ook momenteel (maart) zijn de takken van de bomen nog redelijk kaal. Daardoor kan je ook de kleine zijtakjes goed zien. Wanneer ik door het park loop geniet ik er steeds van en kijk ik steeds goed rond, naar de natuur, de fontein... . Toen ik naar de kale takken van de bomen keek viel het me op dat je ook in de takken en zijtakjes figuren en letters kan terugvinden. Dit deed me ook denken aan mijn tijd in de tekenschool waar we hiervan een tekening hadden gemaakt. Door in het park deze takken te zien dacht ik hier dus aan terug en leek het me een leuke beeld les om te doen in de klas. Ook bij deze les zou ik met de kinderen naar buiten gaan en ze een boom laten uitkiezen. Ze gaan ervoor staan of zitten en dan mogen ze deze tekenen, ook de zijtakjes. Achteraf duiden ze met wasco of Chinese inkt de letters aan die ze erin terug konden vinden. zo creëren ze leuke accenten in hun tekening. Wanneer verschillende kinderen naar dezelfde boom kijken zullen er toch verschillende resultaten zijn... .

3. Wind














Zoals ik in het vorige puntje al zei moet ik elke dag door het park van Sint-Niklaas. Daardoor heb ik ook nog een andere inspiratie gevonden. Het was eens erg aan het waaien toen ik door het park moest. Ik moest mijn kap goed vasthouden anders vloog hij eraf. Toen keek ik ook naar de bomen en zag hoe ze hard heen en weer gingen, de takken gingen hevig te keer. Ook de blaadjes op de grond vormden kleine wind hoosjes, ze vlogen in het rond. Hierdoor moest ik denken aan het domein beweging. Hoe zouden wij bewegen moesten we ons laten meevoeren door een harde stormwind of door een zacht briesje... . Lijkt me een leuk vertrekpunt voor een les beweging. Ook hier zou ik de kinderen eventueel eerst eens naar buiten laten kijken en dit observeren voor ze dit zelf gaan uitproberen. De kinderen kunnen zichzelf inleven in een grasprietje dat zich laat meeslepen door de wind of misschien wel een grote tak of zelfs een auto in een orkaan. De kinderen zijn de zaadjes van een paardenbloem, de juf blaast...wat gebeurt er met hen? Welke bewegingen koppelen ze aan een zacht briesje en welke bewegingen aan een storm? Eventueel kunnen ze deze bewegingen in groep koppelen aan elkaar en deze bewegingen in elkaar laten overgaan, terug laten komen... .

4. Mijn droomhuis











                                                      Iemand in mijn familie is samen met haar man een huis aan het bouwen. (Ik ben de bouw vorige week nog eens gaan bezoeken). Ze hebben het zelf ontworpen, het is echt hun droomhuis. Dit liet mij nadenken over hoe mijn droomhuis eruit zou zien. Dit kan je ook doen met kinderen en hen dit huis laten ontwerpen met bijvoorbeeld kosteloos materiaal. Wie weet wat voor kastelen, villa's...worden er dan gemaakt? Ik zou het hen echt kunnen laten bouwen met dit materiaal of hen een 3D ontwerp kunnen laten maken op papier. Misschien kan ik ook twee verschillende kleine architecten samen laten werken of laten voortbouwen op het begin van een ander ontwerp... .

5. Beroepen













Ik heb een erg slechte rug en moet daarom elke week naar de rugschool in het ziekenhuis van Sint-Niklaas. Telkens als ik door de gangen wandel kijk ik goed rond. Zo viel het me eens op dat in 1 ziekenhuis je verschillende personen ziet rondlopen met een andere taak en dit gekenmerkt door een verschillende kledij/uniform. Zo lopen de ergotherapeuten in de rugschool met allemaal hetzelfde t-shirt, de verpleegsters hebben hun uniform aan, mijn rugspecialiste en de andere dokters dragen eigen kleding maar eventueel een witte schort, stethoscoop... . Op dat moment dacht ik eraan dat je rond uniformen ook kon werken met kinderen. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld inleven in bepaalde kledingstukken die passend zijn bij een beroep en hier eventueel een personage mee opbouwen in hun hoofd en deze ook spelen, ik zou hen kunnen laten improviseren... . Ik zou ook materiaal dat deze personen gebruiken in hun beroep kunnen meenemen en hen zelf functies laten verzinnen hierbij en deze moeten ze dan uitbeelden... .

6. Kaarsjes












Mijn mama en ik houden enorm van kaarsjes. Elke weekend steekt ze er wel een heel aantal aan s'avonds. Ook onze open haard steken wij regelmatig aan. Ik hou ervan om naar het dansen van de kaarsjes en de vlammen in de open haard te kijken. Zo viel het me dus op dat ze steeds bewegen en dat er vele kleuren in te zien zijn...rood, oranje, geel, blauw, wit... . Het leek mij toen wel leuk om bij beeld rond kaarsjes en hun kleuren te werken bij een les beeld. Wanneer ik die avond de kaarsjes uit deed stompte ik per ongeluk een kaarsje om en al het kaarsvet drupte er dus uit. Misschien een raar moment om dan aan een les beeld te denken maar het kwam toen in me op dat ook kaarsvet en de kaars zelf volgens mij wel leuk is om mee te werken tijdens beeld. Zo kan je bijvoorbeeld schrijven met een kaars of figuren, lijnen... schilderen met het kaarsvet en er achteraf overgaan met ecoline. Eventueel zouden ze ook rond beweging kunnen werken, hoe beweegt een vlammetje, wat gebeurt er als er een beetje wind tegen het vlammetje komt... .

7. Keukenmateriaal
Ik doe thuis regelmatig de afwas. Tijdens het opruimen van de afwas stond de radio aan en was ik aan het mee tikken met een lepel op kookpot. Dit leek me ook leuk om in de klas te doen. Met potten, lepels, pannen... kunnen de leerlingen verschillende geluiden maken en hiermee ritmes, muziekstukje... maken... .

8. Gezicht en dromen

De oudere zus van mijn vriend heeft een dochtertje van 7 weken oud. Toen we er op bezoek waren was ze net aan het slapen. Ze was duidelijk in een diepe droom verzonken, dit zagen we aan haar gezichtje, haar gezichtsuitdrukkingen veranderde. Ik keek ook naar de mama en zag hoe vertederd ze keek, de papa heel vrolijk. Deze situatie liet me nadenken over verschillende gezichtsuitdrukkingen en ook dromen. Je zou bij drama kunnen werken met bv. het aflezen van gezichten, verkeerde boodschappen overbrengen door bijvoorbeeld boos te kijken en tegelijk te lachen en zo verder experimenteren... . Ook rond dromen zou je kunnen werken bij beeld of beweging. Zo zou je ze kunnen laten nadenken over een droom. Dit kan een droom zijn die ze zich herinneren of gewoon een die ze zelf ter plekke bedenken in het hoofd. Je zou ze ook naar muziek kunnen laten luisteren en hen hierbij laten "wegdromen". Dit kunnen ze uitbeelden, tekenen, verwoorden... . Ook zouden ze een dromenvanger kunnen maken... .

9. Jong-oud
Dit past eigenlijk een beetje bij het vorige verhaal. Toen de oma de baby vast hield dacht ik aan de verschillen tussen hen. Toen ik er een beetje later aan terug dacht dacht ik eraan dat je dit kan verwerken in beweging: de kinderen laten bewegen van jong tot oud. Ik zou ze eerst laten nadenken hierover: hoe beweegt een baby, peuter, zijzelf, oudere vrouw... . Hiermee zou ik ze laten experimenteren.... . 

10. Geluiden om je heen
Ik ben tijdens de krokusvakantie naar de Meir geweest. Ik woon zelf in een rustige woonwijk en daardoor viel het me op hoeveel geluid er was: tram, lachen, pratende mensen, fietsbellen, auto's... . Wanneer je er gericht naar luistert is het een hele kakofonie van geluiden. Door ze zo naar te luisteren dacht en verlangde ik terug aan mijn rustige tuin waar je enkel vogels hoort fluiten, de wind in de bomen hoort... . Het liet me ook verder denken aan andere plaatsen. Zo dacht ik eraan dat ik er enorm van hou om aan de zee, wanneer ik op het strand lig, mijn ogen te sluiten en te luisteren naar het geluid van de zee, de meeuwen, spelende kinderen... . Deze situatie gaf me de inspiratie om misschien in de toekomst te werken rond achtergrond geluiden...de kinderen hun ogen te laten sluiten en gericht te luisteren naar bv: geluiden van de zee, speelplaats, een bos... . Achteraf moeten ze verwoorden waar ze zijn, wat ze hoorden, hoe zich voelden. Eventueel kunnen zij uitbeelden hoe zij zich voelen. Bv.: Op het strand: ontspannen gaan liggen, in een bos: al wandelend en verkennend... .

11. Lachen













Het was toen we op restaurant waren dat het me opviel dat iedereen een verschillende lach heeft en sommige mensen hebben zelfs verschillende lachgeluiden. Dit leek me grappig om tijdens muziek mee te werken of als opwarming voor een les drama of muziek. Ik zou de kinderen in een kring laten staan en laten lachen: giechelen, slappe lach, stille lach, luide lach... . Dan zou ik ze elk een lach laten kiezen, steeds iemand aanduiden en zo een melodie van verschillende lachen creëren. Op deze manier denk ik wel dat alle kinderen los kunnen komen en het is bovendien erg grappig. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten