Op 12 januari verzamelden we aan de bus om 8:50 om daarna rond 9:00 te vertrekken naar Dworp.
Na een vlotte busrit kwamen we aan in Dworp. We plaatsten onze bagage in een aparte ruimte en daarna vlogen we er direct in. We werden verdeeld per graad en gingen in deze drie groepen in verschillende lokalen zitten. Als eerste stelden we ieder om de beurt ons idee voor de groepsopdracht. Hiervoor moesten we op voorhand een korte presentatie houden. Na elke presentatie was er ruimte voor feedback en het stellen van vragen. Dit vond ik zee leerzaam. We leerden zowel bij van de feedback die wij kregen als de feedback die de anderen kregen. Ook was het interessant om de anderen hun spel te zien en wat ze ermee gedaan hebben. Enkele mijn groepje had als spel gekozen voor 'doolhof'. Na het voorstellen moest er nog besproken worden of we donderdag zouden werken met 2 blokken van 75 minuten of met 3 blokken van 50 minuten. Voor de derde graad, waar wij met werken, is dit 2 blokken van 75 minuten geworden. Dan was het al tijd voor het middageten met aansluitend de koffiepauze. Vervolgens verzamelden we terug in C001. Hier werd uitleg gegeven over het feit dat we ons in 4 groepen gingen verdelen, 2 groepen per school. De harten en de schoppen moesten de organisatie regelen en de koeken en de ruiten de aankleding van die dag. Ik was een hart dus ik zat bij de organisatie. Wij zouden donderdag naar Sint-... gaan. De verschillende punten die wij besproken hebben waren: vragen voor de school, verdelen graden en onderlinge groepen, materiaal nodig voor de opdracht, hoe doorschuiven, ... . Ik vond het een leuke uitdaging om dit eens allemaal zelf te doen. We kwamen er op dat we elke graad een andere kleur zouden geven en ook de namen van de kinderen in de passende kleur. Om ze dan onderling te verdelen werkten we met 3 symbolen passend bij het thema. Het thema werd magie en de symbolen: heksenhoed, bezemsteel en ster. Deze kwamen ook op de naamkaartjes van de kinderen in een hoek. Er werd per graad en per groepje overlopen welke materialen er nog nodig waren. Ook werd er een lijst opgesteld van welke vragen we nog hadden voor de school. Na een uurtje kwam de groep van de schoppen en koeken bij ons en wisselden we de verkregen informatie uit aan elkaar. De groep van de aankleding had besloten dat het thema 'magie' werd. Ook hadden zij het intro moment en het slotmoment bedacht. Het intro moment zou een toneeltje zijn rond een zandloper van plezier die leeg was geraakt en de kinderen moesten deze mee helpen vullen door de spelletjes te spelen. Tijdens het slotmoment gaan zij zien dat de zandloper nog niet vol is, dit kunnen zij in orde maken door de spreuk te zeggen die wij doorheen de school meerdere keren hebben opgehangen. Na dit uitwisselmoment was het weer pauze en was er de ruimte om naar de kamers te gaan. Rond 4 uur was er nog een namiddagactiviteit. We verdeelden ons in groepjes van vier. Dit deden we door in elk groepje 4 verschillende symbolen te hebben. 1 hart, 1 koeken, 1 schoppen en 1 ruit. Na een kort infomoment gingen we aan de slag. Over het domein werden verschillende muzische opdrachten verstopt. Wij moesten deze zoeken en de opdrachten uitvoeren. Ook moesten we zorgen dat we bewijsmateriaal hadden om achteraf te tonen aan de leerkrachten. Dit via foto's, notities, geluidsopnames. Op elke opdrachtenfiche stond ook een woord dat we in een kruiswoordraadsel moesten noteren. Wie als eerste binnen kwam en alles juist had was de winnaar. Ik vond dit een leuke en inspirerende activiteit en leuke opdrachten. Na deze activiteit was het tijd voor het avondmaal met aansluitend vrije tijd. Om 8 uur was er nog de avondactiviteit. Dit bleek een leuke, grappige, spannende quiz te zijn. Leuke afsluiter van de dag! Na nog even deze blog aan te vullen was het tijd om onder de dekens te kruipen.
Woensdag: Werkdag (13.01.16)
Vandaag was een heel productieve dag. Na het ontbijt zijn we er onmiddellijk ingevlogen. Onze kaartjes knippen, fiches maken, lamineren, ... . Er was amper tijd voor een pauze maar we zijn dan toch klaar geraakt. Tussendoor hadden we nog een overlegmoment met de andere studenten die op onze school stonden. Hier werd vooral de organisatie nog verder besproken. Ook waren er 2 studenten al eens op bezoek gegaan naar de school en zij kwamen met nog extra informatie en beeldmateriaal van de school. Daarna werd er nog verder gewerkt tot aan het avondeten. Na het avondeten was er nog de ruimte om even verder te werken. Rond half 8 was er de avond activiteit. Er waren 2 externen uitgenodigd die verschillende gezelschapsspelen hadden meegebracht die wij mochten ontdekken en ons mee amuseren. Dit was even een fijne ontspanning. Vervolgens was er nog een bijeenkomst met de studenten van onze school om de laatste puntjes op de 'i' te plaatsen. Nu nog even verder werken aan de blog om daarna goed te rusten voor morgen.
Ik vond het goed dat we deze hele dag hadden om goed door te werken. Het gaf me een gevoel van rust dat we ons niet te hard hoefden te haasten en dat het product goed was en niet maar half afgewerkt.
Donderdag: D-day (14.01.16)
Vandaag was het de dag dat we onze opdracht gingen realiseren. Na het ontbijt en het maken van de lunchpakketten verzamelden we om 9 uur aan de hoofdingang. We gingen te voet naar de scholen. Aangekomen in de scholen begonnen we al even met het klaarzetten van de klassen. Om kwart voor 10 werden we verwacht in de sporthal waar de leerlingen al klaar zaten. De studenten die het toneeltje gingen doen maakten zich klaar. Al de rest, waaronder ook ik gingen tussen de leerlingen zitten. De intro ging er over dat er een vloek was uitgesproken over de school en daardoor was hun pleziermeter leeg. Door de hele dag muzische spelletjes te spelen en plezier te hebben konden de kinderen gekleurd stof verdienen om de meter te vullen. Dit lukte uiteindelijk op het einde van de schooldag. Daarna ruimden we alles op en konden we met een goed gevoel terugkeren.
In de voormiddag werkte ik mee met mijn spel en in de namiddag was ik samen met Elke fotograaf.
Ons spel
Wij hadden gekozen voor het spel doolhof. De kinderen kregen bij het binnen komen een gekleurde pluim. Per groepje lag er ook zo een pluim op de bank. Zo wisten ze waar ze moesten ze zitten. Ze hadden ook elk een pion met dezelfde kleur. De kinderen kregen allemaal een stapel kaartjes. Ze trokken er steeds 3 en daarvan kozen ze 1 figuurtje naar waar ze wilden gaan op het bord. Dit konden ze doen door te schuiven. Elk kaartje had een gekleurde achterkant. Deze kleuren stonden voor de verschillende deeldomeinen. Ze kregen dan een opdrachtenfiche en het passende materiaal. Wanneer ze klaar waren toonden ze het resultaat aan ons. Was het goed dan hadden ze dat kaartje verdiend en mochten ze weer drie kaartjes kiezen en één uitpikken.
Wij liepen rond om te helpen en Lien zorgde vooral voor de opdrachtenkaarten, het materiaal, ... .
Op het einde kregen ze hun poeder en bij de tweede groep werd er met een bal een evaluatiespel gespeeld met verschillende vragen.
Bij elk deeldomein hadden we vier opdrachtjes. Bijvoorbeeld: luisteren naar een verhaal met de ogen toe en daarna beeld schilderen met koffie, dansen met de vingers op dance pad, foto's maken met optische illusies in, een schilderij als beginpunt en een schilderij als eindpunt en zij moesten verzinnen en spelen wat er tussenin gebeurde, ontploffen op muziek als popcorn, met fimo een mini voorwerpen, bloemen, ... maken want een tovenaar had de hele wereld verkleind, ... .
Enkele foto's en een filmpje waarin een gedicht werd bewerkt zoals in 'Boem Paukeslag':
Vrijdag: Afsluiten Module muzische school (15.01.16)
Als eerste deden we een self- en peeravaluatie. Dit deden we door elkaar een cijfer te geven van 0-4 op verschillende aspecten. Toen we dit bespraken bleek dat dit over het algemeen bij iedereen klopte. Ik vond het goed dat we dit deden, ergens vraag je je toch af welk beeld de anderen van je hebben tijdens een groepswerk. Je kan er nog uit leren.
vervolgens deden we een stellingenspel. Dit ging over verschillende zaken van de module. Ik vond dit een goede en duidelijke manier om een kijk te krijgen op onze ervaringen en belevingen.
Als laatste keken we naar de sfeerbeelden van de twee scholen. Ik moet zeggen dat dit mij toch een gevoel van trots gaf.
Wanneer we terug thuis waren hadden we nog de verdere dag om te werken aan onze blog.
Verdere beschrijving over mijn ervaringen en beleving vind je onder 'groei'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten